Cause and Effect is Learned
Simon Sinek’s guests always have interesting insights about society and practice and Dr. Michael Muthukrishna is no different. What caught me most about this episode is what he said about the most basic function of human fourth-dimensional thinking. I thought the ability to see a series of events and expect the next is just something you get used to. It’s how you teach your automatic motor functions to catch a ball when it’s thrown to you. Apparently, it’s a much more learned phenomenon and not something just inherent to the human existence. I did, in the past, work for an auto-safety initiative in teaching young drivers how to be better faster. The most important thing on that curriculum is the biggest difference between new drivers and experienced ones is the depth and breadth of fourth-dimensional thinking. I explained to them how an experienced driver looks a lot further ahead, takes in the situation, and expects where dangers and obstacles could come from, adjusting their driving accordingly. This also explains the person looking at me as I was riding my bike towards them and their dog blocking the entire road and only clearing some space for me when I stopped and gave them a questioning look.
Posted in Humanity, Thinking Out Loud by Eran with comments disabled.
Ten Out of Ten
In the gaming spheres, scoring is, for some reason, a really big deal. People often go to shaming campaigns if the game they really loved gets a 7 out of 10. First of all, that’s stupid. 7 out of 10 is pretty good. For me, it means mostly fun with a few caveats. 5 is not atrocious but decent if it weren’t for some flaws that should have been fixed. Then there’s the 10 out of 10, also a very fought over score. Because it looks so final. It’s saying, this is the best there is and can ever be. The point is, it’s not. 10 out of 10 is the best that reviewer thinks things can be right now. But then something new comes along that is better. So, consider this: Every time something gets full marks, 5 stars, 10 out of 10, it actually makes every previous 10 out of 10 in their category slightly less 10-ish. It might still count as a 10. If you go back to it at that time, it might be 9, comparatively. That doesn’t diminish its original value. It just means the scale has been expanded. This is true for anything that is an infinite game. A finite game like a school test can have a 100 and no more. But in art, the game is never over.
Posted in Gaming, Philosophy, Practice, Thinking Out Loud by Eran with comments disabled.
The Loss of Nuance
I don’t want to harp too long about this but I felt I had to say something. I am definitely not the first to mourn the loss of nuance in today’s discourse, in everything. It’s all so polarized, when the only options that seem to be available are the two extremes. It’s ok to have a stance but it’s not ok to demonize the other side. It’s ok to hold two opinions that might seem at odds at the same time.
Posted in Humanity, Thinking Out Loud by Eran with comments disabled.
הפרכה זה חשוב
מדע זה לא רק גוף של ידע, זאת דרך מחשבה. קוראים לה ‘השיטה המדעית’ (The Scientific Method). חלק חשוב מהשיטה המדעית היא ‘יכולת הפרכה’ (או Falsifiability). זאת אומרת, מה צריך לקרות, איזה ניסוי עם איזו תוצאה תשמיד את ‘התאוריה’ (Theory) לחלוטין או לפחות תשלח אותה חזרה לאזור ‘ההשערה’ (Hypothesis). כן, גם לתאוריות כמו תאוריות הכבידה יש הפרכה. אם תעשו ניסוי של להחזיק תפוח ואז לעזוב אותו, אבל במקום ליפול הוא ימריא לשמיים, זה יפריך את תאוריית הכבידה. לתאוריות שאין להן הפרכה אנחנו קוראים תיאוריות קונספירציה (כי כל דבר שתגיד להם רק יאשש את התאוריה) או אמונה. למה כל ניפוח השכל הזה? כי הרבה פעמים בהרבה מקומות עכשיו קורה לנו שמגיע אחת עם תיאוריה שאפשר להפריך ואחת עם תיאוריה שאי אפשר להפריך (בדרך כלל על ידי הטענה ש’אלוהים אמר’ או ‘זאת זכותנו הטבעית’ או יותר בכללי, ‘כי ככה’) והן צריכות להגיע לאיזו שהיא הסכמה. אבל אם אי אפשר לדון בטענות, בגורמים, באילו ניסויים אפשר לעשות כדי לדעת מה הדרך הטובה יותר, אי אפשר להתקדם. לא משנה מה תהיה התוצאה, הצד שמייצגת מי שהפסידה (לרוב בגלל שקול אחד יותר היה נגדה) יהיה מאוכזב הרבה יותר מאשר הצד השני. ולמי שלא זוכר, המטרה של פשרה (קרי, דמוקרטיה) היא שכולם יהיו מאוכזבים כמה שיותר במידה שווה. אז, אם אפשר, בחייאת ראבאק, להוציא ממוקדי השלטון את המטורפים הדתיים, החשובים בזכות עצמם, הגזענים צרי האופקים, וכל אלו שלא יכולים להביא הוכחות יוצאות מהכלל לתמוך בטענות שלהם.
Posted in No Category and tagged Democracy, Politics, Religion, Science by Eran with comments disabled.
The Last APOD Wallpaper Pack
I started making these packs a while ago because I found a lot of APOD images to be very high quality, quite beautiful, and a great addition to any wallpaper collection. I would go over each year’s images, filter out those that are good looking, conform to a standard 16:9 format (or can be mildly squashed/stretched to fit) or with a background that allows them to sit neatly with black borders, and collect them all in a special folder for wallpaper use. I kind of fell off the wagon for a bit until a good friend of mine told me she likes it and wanted more of it. So I did more of them. Then, a ten years ago, said friend tragically died. That hurt, a lot, and I lost the passion for it. Then I realised that this past February would have been Keren Embar’s 46th birthday and this year we will be marking a decade of our loss. I’m crying now just thinking about it. Not just because she was a very meaningful friend and one of the best people I ever knew, but this was also a great loss for her doctorate field and could have done so much for science and our understanding of our environment. Just a glancing search for her name pulled up tens of papers, citations, and articles about her work, even though she just finished her PhD before she died. I don’t think I’ll do more of these. But I wanted to Continue Reading →
Posted in No Category and tagged APOD, Remember by Eran with comments disabled.
Unity Tidbit: Build Automation for iOS
Look, it’s now easy to build an app for iOS without an actual mac on your desk, using Unity Build Automation (formerly Unity Cloud Build). This is a summary of the official tutorial which is, by the way, unique. I mean, iOS is it’s own special part of the Build Automation guide. Here’s what you need to do: And that’s it! Easy, right? The answer is no, by the way. Glad to see it’s just as easy now as it was in a Game Jam long ago when someone asked as why we had an Android, PC, and web version of our game but no iPhone version. (I heard they stopped using the fax, though. Maybe it was outside my process.)
Posted in No Category and tagged C#, Programming, Unity, Work by Eran with comments disabled.
החוסר בסקרנות
לא מזמן, חבר שלי אמר לי משהו מאוד מעניין, מרענן, ומעלה תובנה: “אנשים יודעים לתפעל רכב. מעט מאוד אנשים באמת יודעים לנהוג”.זה גרם לי לחשוב על איך אנשים ניגשים לדברים שהם עושים בחיים. “אנשים שיודעים רק לתפעל” הם אנשים שקיבלו את ההסבר איך דבר עובד אבל לא באמת הבינו אותו, לא באמת הבינו איך ולמה. זה נראה לי איך שזה עובד בלימודים גבוהים באוניברסיטה מול מכללה. במכללה לומדים את הכלים. באוניברסיטה לומדים הרבה יותר לעומק. במקרים שבהם מה אדם יודע לתפעל רלבנטי לכולם, כמו בנהיגה למשל, אנחנו מקווים שהוא לפחות זוכר את כל מה שלימדו אותו ומתייחס לזה ברמת הדגש הנחוצה אבל זה לעתים רחוקות נכון (ראו, איתות). הדבר עוד יותר נכון כשמדובר במשהו שלא עוסקים בו תכופות או שלא מייחסים לו חשיבות עילאית. אני מקווה, בתור אדם סקרן מטבעי, שכשמדובר במשהו שעוסקים בו בצורה תכופה מספיק אז אנשים יתחילו לנסות להבין מה ולמה, כי אני מוצא שזה בדרך כלל מעשיר את החווייה ומוציא תוצאה סופית טובה יותר. זה נכון לרוב המקצועות, אפילו “הנמוכים” ביותר. אם מדובר במלצר, אם הוא לא רק יביא אוכל אלא ישקול את הניואנסים של העבודה שלו ואיך לעשות אותה קצת יותר טוב, הוא כנראה יגרום ללקוחות להרגיש יותר טוב ויעלה את הסיכוי לטיפ. אם מדובר בפועלת בניין, אם היא לא רק תניח את הלבנה איפה שאמרו לה או תשפוך את המלט למסגרת אלא באמת תשקול את המשמעות של המיקום או הפיזור האידיאלי ותנסה לעשות אותו יותר טוב, כנראה שהבניין יהיה טוב יותר (כנראה שלא בהרבה אבל מספיק) ואולי מספיק בשביל שמפקח ישים לב וירצה לקדם Continue Reading →
Posted in No Category by Eran with 2 comments.