זכויות יוצרים על משחקים ולמה הם צריכות להיפסק

לפני כחודשיים היה דיון ארוך, גדול ורועש בקהילת מפתחי המשחקים על זכויות יוצרים על משחקים ומה הן עושות לתעשייה ולהיסטוריה שלה.

הכל התחיל עם ה-GOG Time Machine Sale, מבצע שהחזיר משחקים ישנים (עד 30 שנה!) אל אור הזרקורים, וכתבה ב-Rock, Paper Shotgun על כמה זה רע לתעשיית המשחקים עצמה ולשימור ההיסטוריה שלה שלמשחקים יש זכויות יוצרים כל כך ארוכות. זה המשיך עם סטיב גיינור, ראש הצוות שפיתח את Gone Home, שמעיר על כמה זה חשוב למימון פיתוח משחקים ולעתיד התעשייה שכן יהיו זכויות יוצרים ופול טיילור מ-Mode 7 Games שאמר שזה טוב ליוצרים שהיצירות שלהם הופכות לחופשיות.

אבל מה שמסכם את הנושא מבחינתי היא התגובה האחרונה של זכארי נייט שאמר, שעם זכויות יוצרים כל כך ארוכות, היכולת שלנו לשמר את ההיסטוריה של המשחקים נשברת.

וזאת התמונה הכי חשובה

זאת אומרת, מתוך אלפי המשחקים שיצאו לקונסולות מדורות עבר, היום אפשר לשחק בפחות מאחוז מהם. זה מה שהכי מפריע לי: למשחקים יש זכויות יוצרים. אחרי כמה זמן לא מוכרים אותם יותר אבל גם לא משחררים אותם לחופשי. וכשהטכנולוגיה שלהם מתיישנו מספיק, אי אפשר לשחק אותם יותר אבל גם אי אפשר להמיר אותם לטכנולוגיה חדשה יותר או אפילו להריץ אותם על מדמה באופן חוקי. וקצת זמן אחרי זה, המשחק נעלם, נשכח במרתפים של חברה גדולה שלא אכפת לה מספיק בשביל לתחזק אותם והיא חמדנית מדי מכדי לשחרר אותם. ואז, תעשייה שקיימת פחות מ-60 שנה מאבדת 99% ממה שהיא יצרה ככה סתם.

אני לא מנסה לטעון שלא צריכות להיות זכויות יוצרים על משחקים. אבל הן צריכות להיות הגיוניות. מבחינתי, כיוצר פרטי, אחרי 40, 30 או אפילו 20 שנה, המשחק שיצרתי כבר לא מועיל לי יותר כמנוע רווחי והוא צריך להיות משוחרר לחופשי. בגלל זה אני מריע על id, שלפחות עד שנקנו על ידי Bethesda, שחררו את המנוע שלהם כל כמה שנים, פחות או יותר בזמן שבו הוא כבר לא ממש שימושי בשביל להתחרות בתעשייה הנוכחית אבל עדיין לפני שהוא מתיישן מדי כדי שיהיה אפשר ללמוד ממנו (כי קארמק גאון, אחרי הכל). וגם אם אני מסתכל על זה ממבט של חברה גדולה שצריכה קטלוג משחקים גדול שימשיך להחזיק אותה ואת היוצרים החדשים שהיא רוצה לממן, 30 שנה זה מספיק.

תסתכלו על המשחקים מ-1984. יש שם כמה קלאסיקות. אני בספק עם משחקנים של היום יקפצו עליהן בהמונים כדי לקנות את המשחק המקורי. אבל קהל נישה קטן אולי ישמח לשלם כמה שקלים לחברה כמו GOG, בה צוות מוכשר ונאמן יגרום למשחק לעבוד על מכונות מודרניות, שאחר כך תעביר חתיכה למפיצה המקורית ואולי (אם הם נחמדים) גם ליוצרים המקוריים. ומעבר לכך, מספר ארכיונאים ישמח לקחת את היצירות המקוריות ולשמר אותן, בכמה עותקים מגובים, לטובת הדורות הבאים.

כל זה עדיין טוב גם אם לא יתאפשר לקחת את אותם רעיונות מקוריים ולעבד אותם לטובת יצירה חדשה לחלוטין.


Posted in Gaming, Geekdom, Less Interesting News, Practice, Thinking Out Loud by with comments disabled.