מה ההבדל בין כותב לכותב?

אחד הדברים הראשונים שאומרים לכותבים כשהם מפגינים נחישות משמעותית להיכנס לעסק הוא, שלמרות כל מה שאמרו להם בבית הספר, הם כנראה לא יכולים להתפרנס מכתיבה. כותבים לא מתפרנסים מכתיבה. אם אתה רוצה לכתוב בשביל הכסף, אם אתה רוצה לכתוב את ההארי פוטר הבא, אז כדאי לך לחזור ולהסתובב עם הזנב בין הרגליים כי לא כל אחד יכול להיות ג’יי. קיי. רולינג או סטיבן קינג או הרלן קובן. הנישה של פרנסה מכתיבת ספרות היא מאוד קטנה. רוב הסופרים שאנחנו אוהבים מתפרנסים מדברים אחרים מהוראת כתיבה או ספרות ועד אסטרופיזיקה.

בניגוד לפשע, הכתיבה לא משתלמת.

אבל מה עם העיתונאים? או הכותבים המקצועיים של המגזינים? הם מתפרנסים מכתיבה, לא? עיתונאי היא משרה מלאה, נכון? אז מה ההבדל? גם סופר וגם עיתונאי פחות או יותר באופן כללי חוקרים וקוראים וכותבים בזמן העבודה וזה מה שממלא להם את היום. אז למה עיתונאים יכולים להתפרנס מזה וסופרים לא? מה הפרש התמחור פה?


Posted in Philosophy, Thinking Out Loud by with 1 comment.

Comments

  • ניהאו says:

    עבודה של עיתונאי נמדדת בצורה מוחשית מאוד על פי דרישה. X מילים בY זמן עבור טור Z כל יום\שבוע\חודש. ומשלמים פר מילה. ההשקעה קלה למעקב, איכות התוצאה קלה למדידה, התמחור קרוב לעבודה רגילה במחינת סדר הגודל שלו והיחס זמן-עבודה.

    סופר לא עובד בסדר גודל הזה. הוא עובד במשך שנה ויותר על ספר בודד.
    הרבה יותר קשה לתמחר את ההשקעה. והאיכות בלתי מדידה עד למבחן המציאות בסוף.

    עיתונאי נהנה מחסות העיתון. גם אם הכתבה שלו גרועה היא לא נקנית בעבור עצמה אלא בעיסקת חבילה עם כל שאר העיתון- זה ממסך את הבדלי האיכות. העיתון משלם לעיתונאי- הוא עובד במסגרת של שכיר הרבה יותר אשר בסופר.

    אם הכתבה של העיתנאי גרועה מספיק היא לא עוברת בעריכה והוא לא מקבל עליה כסף. אבל יותר קל להשתפר במסגרת הזמן שבה עובד העיתונאי מאשר הסופר. עיתונאי ילמד להשתפר תוך חודשים ספורים, סופר תוך שנים. כי המשוב איטי יותר.