ממשקים, עסקים, קניין רוחני, ורמאות

ב-2005, מתכנת בשם מייקל דונלי כתב תוכנה בשם Glider. המטרה של התוכנה היא לשחק את World of Warcraft כשלך אין זמן. ב-2006, חברת Blizzard כבר לקחה אותו לבית המשפט על הפרת הסכם המשתמש וניסיון לעקוף את טכנולוגיות ההגנה שלהם ומאז המקרה מתגלגל בבתי המשפט. שבוע שעבר הוצא צו בית משפט לחסל את שיווק Glider.

זה אולי נראה פשוט ממבט ראשון, לא משנה מאיזה צד מסתכלים על זה, אבל זה ממש ממש לא והמקרה הזה יכול, לפי דעתי, לתת תקדים חשוב ביותר לעתיד.

מצד ראשון, מדובר ברמאות. המשחק מיועד להיות משוחק בצורה מסוימת. כמעט כל האנשים שמשחקים אותו משחקים אותו כמו שהוא תוכנן. Glider נותנת לאנשים מסוימים יתרון לא הוגן ולא שיוויוני על אחרים. יתרון שהם לא הרוויחו ושבהיותו עולה כסף, לא קיים בשביל כולם. זה לא הוגן כלפי רוב המשתמשים ולכן לא רק זכותם אלא חובתם של Blizzard להגן על הלקוחות שלהם מניצול ומנוכלים.

מצד שני, עניין הקניין הרוחני. World of Warcraft הוא משחק/תוכנה/יצירה של חברה מסחרית שנמכר (כל חודש וחודש) תמורת כסף ומהווה חלק ממבנה כלכלי. Glider היא תוכנה המבוססת, אפשר להגיד ‘נגזרת’, מ-WOW ומתבססת עליה. בגלל ש-WOW הוא מוצר מסחרי, הוא כנראה מוגן על ידי מערך של הסכמים ורשיונות שאני בטוח שכולל משהו על איסור יצירות נגזרות. לכן, Glider היא הפרה של הרשיון של WOW ולכן בלתי חוקית. (וזה מה שאמר השופט בסוף).

מצד שלישי, אלו עסקים כרגיל. Glider היא תוסף שנותן עוד פונקציונליות למוצר קיים. זה כמו להפסיק את ייצור הרמקולים של ה-iPod או השבבים של ה-Playstation או ה-TIVO או ה-K-Jam Armor או עשרות התוספים האחרים שבנויים על מוצרים קיימים והיו חסרי תועלת לחלוטין בלי אותה מערכת קיימת. אנשים עושים את זה כל הזמן והם ימשיכו לעשות את זה. לפני שאמשיך רק אכניס גילוי נאות שאני לא יודע על המעמד החוקי וההסכמים הנוגעים למוצרים הנ”ל ואני משתמש בהם רק כדוגמה רעיונית. בהקשר הזה, מעניין אותי מה היה קורה אם Glider הייתה חינמית או אם הייתה קשורה באיזה שהוא הסכם עם Blizzard.

מצד רביעי ומאותו צד, Glider היא תוסף ממשקי. היא מתלבשת על WOW ומנהלת אותו כמו בוט חיצוני. אם היא אסורה אז אפשר גם לאסור בוטים בכלל, כל תוכנת ניהול חיצונית, תוספים לשואש או OpenOffice ואולי אפילו מנהלי הורדות.

בסוף, המשפט התרכז סביב ה-DMCA ועל כך ש-Glider מפירה את הקניין הרוחני של Blizzard אבל אני עדיין מפחד מהתקדים. זה עלול לאפשר לחברות למנוע כל ‘מוצר מתלבש’ כי הוא מפר את ההסכמים שלהם ואז לפתח את הרעיון בעצמם ולמכור אותו.


Posted in Less Interesting News, Thinking Out Loud by with 2 comments.

Comments

  • ניהאו says:

    בוט לא משמש לשום דבר פרט לפעילות לא חוקית שהורסת את ההנאה מהמוצר עבור כל מי שאינו משתמש בבוט (ארחיב בנושא אם יש התעניינות), לכן ייצור בוטים כשלעצמו צריך להיות לא חוקי.
    לגבות כסף על השימוש בבוט הופך אותו למוצר טפילי המדרבן את יוצריו לייצר ולמכור עוד בוטים בצורה אקטיבית- נותן תמריץ חיובי למי שמקדם את הרס המשחק עבור כל שאר.
    בית המשפט מתמקד באספקטים הבלתי חוקיים הללו בלי לגעת באספקטים המדאיגים האחרים עליהם דיברת כך שנראה שהם מודעים לבעייתיות ונזהרים ממנה.
    סביר ביותר ששאר המוצרים הנלווים הרשמיים עליהם דיברת, רמקולים וכו, כן נבנו על בסיס הסכמה הדדית ואישור והם אכן מקדמים את האינטרסים של כל מי שמעורב בהם- החברה המייצרת את המוצר הראשי, החברות המייצרות את המוצרים הנילווים והצרכנים באופן גורף. בוט לעולם לא יקבל כזה אישור כי הוא מקדם אינטרס של מיעוט פושע על חשבון האינטרסים של הרוב ההוגן.

  • Eran says:

    לא כל בוט הוא רע. בוט, לדוגמה, יכול להיות הדגמה טובה של טכנולוגיה כמו שהראו לפני שבוע-שבועיים בתחרות טורינג לבוטים. אבל זה משהו אחר לחלוטין.

    אני מסכים שלהשתמש ב-Glider זה כמו להשתמש ברובוט שמנגן ב-Guitar Hero במקומך. אם אתה לא רוצה לשחק את המשחק, למה קנית אותו בכלל?

    רק רציתי להעלות את כל ההקשרים שחשבתי עליהם כדי להראות שזה לא מקרה פשוט לעניין.