אישה או לא?

אני לא ממש צופה באליפות האתלטיקה אבל מהחדשות הגדולות קשה להתחמק. למי שפספס, יש עכשיו את אליפות העולם באתלטיקה והדבר הגדול שיוצא משם הוא ילדה קטנה מדרום אפריקה שהוריד 25 שניות מהשיא העולמי ב-1500 מטר ו-8 שניות מה-800, משאירה את שאר המתחרות שלו באבק.
הבעיה עם אותה ילדה היא שהיא לא כל כך קטנה. בגיל 18 קסטר סמניה גבוהה יותר ועבה יותר מכל מתחרותיה. עד כדי כך שעכשיו מדברים על מערך של בדיקות כדי להגיד סופית אם היא אכן אישה או לא.

ממה שאני קראתי אני מבין שהיא אכן אישה אבל אישה יוצאת דופן. והיא הייתה ככה מילדות. יכול להיות שגם יש לה כרומוזומים של גבר. השאלה שלי היא: “מה אתם עוד רוצים?” הרי, האתלטים צריכים לתת דגימות שתן לסריקות כימיקלים. הם נותנים את דגימות השתן תחת השגחה כך שכל סימן חיצוני להיות המתחרה גבר או אישה כבר נחשפו. ומה אם הם יבדקו מאפיינים נסתרים יותר? האם אפשר לפסול אותה על כך שיש לה בעיות עם מערכת הרבייה (ואני לא אומר שיש)? האם אישה נמדדת ביכולת שלה להרות? ומה אם יש לה כרומוזום גברי? מה זה משנה? עכשיו זה עלול להיות סטייה גנטית נדירה אבל בעתיד אולי לרוב או כל האתלטים יהיו איזו שהן מוטציות גנטיות שנותנות להם יתרון? ואם כבר מדברים על גנטיקה ויתרון, כבר מפרידים בין גברים ונשים ובין נכים ואנשים בריאים לחלוטין, אולי גם צריך להפריד בין שחורים ללבנים כי לשחורים יש יתרון ברור? אולי צריך לעשות הפרדה של המקצים לפי מאפיינים גנטים כמו שמפרידים מקצועות מסוימים לפי משקל? ואחרי שעושים את זה, לאן?


Posted in Humanity, Less Interesting News, Thinking Out Loud by with 4 comments.

Comments

  • אנטי says:

    בסופו של דבר, לכל בן אדם יש פוטנציאל גנטי מסויים. לא כל אחד נולד יוסיין בולט. יש להניח שהגלובליזציה תמצא לנו עוד כמה כאלה, אבל הברירה הטבעית כבר כנראה לא תיצור יותר מדי. המשמעות היא שבענפי הספורט האישיים אנו נכנסים לעידן של אי שיוויון מוחלט בין מתמודדים ספורים לרוב המתמודדים. האספקט הכלכלי יגרור או חיפוש מטורף אחרי יוסיין בולטים וקסטר סמניאיות שיניב מספיק על מנת ליצור עניין, או חוסר עניין מוחלט בענפים אלה והתמוטטות בפועל שלהם.
    אני מניח שיהיה ניתן למצוא קריטריונים גנטיים מסויימים שעל פיהם יוחלט האם מתמודד/ת הוא/היא גבר/אישה. אם יימצאו כאלה, אני די בטוח שהשיקול שינחה אותם הוא כלכלי בעיקרו.

  • abvde says:

    get your facts right…
    ב-800מ’ היא לא שברה את שיא העולם, היא היתה איטית ממנו ביותר מ-2 שניות ואפילו לא בין 10 התוצאות הכי טובות אי פעם…
    ב-1500מ’ עוד לא היה הגמר (הוא היום…)

  • Eran says:

    אני לא בטוח ולכן לא רציתי לקבוע אבל אני זוכר שקראתי מאמר בו מצאו פרטים עם כרומוזם Y שהיו נשיות לחלוטין בלי שום בעיות או סטיות גנטיות נראות לעין חוץ מזה. על אילו מאפיינים גנטיים שיחליטו, כדאי שהם יהיו קשוחים ביותר.

    ומזווית אישית, אני מעדיף שענף הספורט יתמוטט. ככה אני לא אצטרך להתמודד עם אבא שלי והטלוויזיה שהתגובה שלו לתחרויות כאלו הוא כמו של מתבגרת צעירה לטריילר החדש של New Moon.

  • Eran says:

    כמו שאמרתי, אני לא ממש צופה באליפות. כל טעות ברשומה הינה טעות בכתבה המקורית או בהבנה שלה ואני לא לוקח אחריות על המידע כמקור ראשון.