עכברי מעבדה מקצועיים

זה משהו שלא ידעתי. כל הזמן ממציאים תרופות חדשות. אחרי שהתרופות עוברות את המבדקים בבעלי חיים, צריך לבדוק אותם על בני אדם. בשביל זה צריך מתנדבים. המתנדבים מגיעים לתקופה של שבוע או חודש או כמה זמן שצריך כדי להעמיס עליהם תרופות, לקחת מהם דגימות דם וכל התהליך הנחוץ. מכיוון שדיי מתעללים באותם אנשים ומבודדים אותם לתקופות זמן ארוכות דיי מתבקש שיפצו אותם על כך. לא בלתי מתקבל על הדעת שהפיצויים יכולים להגיע לאלפי דולרים כשמדובר בתקופות ארוכות וסמים מסוכנים. אז גם לא כל כך בלתי מתקבל על הדעת שיהיו גם אנשים שיחשבו שזאת אחלה הכנסה.

אז מתברר כי בארצות הברית, בבריטניה ובמקומות אחרים בעולם יש אנשים שמחשיבים את עצמם כעכברי מעבדה מקצועיים בכך שהם ניגשים לכמה וכמה מבדקים כל שנה ומכניסים כמה עשרות אלפי דולרים במשכורת שנתית. שזה יפה מאוד. ואם כל מה שצריך בשביל ‘העבודה’ הזאת היא גוף בריא וזמן פנוי, אני מבין את המשיכה.

אבל הנושא עצמו בהחלט מעורפל מבחינה ביקורתית, אתית, כלכלית, בריאותית וכמעט כל בחינה אחרת שאתם רוצים. אני מאוד ממליץ לקרוא את הכתבה במלואה. היא מאוד מעניינת. לדעתי, אי אפשר להגיד למכונים להציע פחות כסף כדי שאנשים לא יהפכו את זה לעבודה. אם הם יעשו את זה אז פחות אנשים יגיעו. מה שכן אפשר לעשות הוא באמת לארגן את המקצועניים (המוערכים בכ-10,000 בארצות הברית בלבד) ואת כל מי שעושה את זה ולוודא שהמבדקים האלו פועלים כמו מקום עבודה, תחת השגחה וביקורת וחוקים מוקפדים. אין מה לדבר על חלוקת הסיכון בין כולם כי אי אפשר להכריח, אי אפשר אפילו לזמן אקראית, אנשים מכל מקום וכל סוג לניסוי בעל השפעות חריגות מספיק כדי לגרום לבעיות בריאותיות קבועות ואפילו מוות. אפשר לעזור ולחזק את עמדתם של אלו שמוכנים לבצע את זה. וגם אם העבודה הזאת מסוכנת, כמה היא יותר מסוכנת מלהיות טייס קרב או שוטר או פקיד משרד הדואר. גם בעבודות האלו יש סיכוי למות.

מעניין מה המצב בנושא הזה בישראל? האם גם יש ארגון תמיכה?


Posted in Humanity, IT, Less Interesting News, Philosophy, Thinking Out Loud, Weird by with 6 comments.

Comments

  • עודד says:

    אני חושב שארגוני מחקר בשיתוף עם משרד הבריאות צריכים לקבוע תקנים לגבי כמה מחקרים באיזו תקופת זמן אפשר לעשות (אבל לא לגבי תשלום בכלל), ולאכוף את זה בעזרת מסד נתונים מרכזי ורשות אכיפה. זה יגרום לכל הסיפור להיות יותר מסודר – אנשים עדיין יסכנו את עצמם, אבל לפחות כולם ידעו אין וכמה.

    היתרון החשוב הוא כמובן היכולת של החוקרים להיות מודעים לסוג החומרים שעובדי ניסויים שכאלה צורכים ולהשפעות צולבות אפשריות.

  • מאץ' says:

    I knew that. But then, I watched the first season of Two Guys, a Girl and a Pizza Place. Something everybody should do, really…

    I myself – as well as quite a few of my classmates – can’t figure out how they get people to do the TMS experiments. What amount of money do you accept to let people fuck with your brain?! I mean, sure there are no side effects…. THAT WE KNOW OF… to stimulating your braincells in such a way as to prevent them from operating for approx. half an hour. But We don’t have the technology to do it for that many years. Who knows what the long term effects are.

    (one of my favorite teachers said: “note how the subjects of these essays aren’t only defines as ‘trained observers’, they also tend to have the same initials as the authors…)

  • אלודאה says:

    בארץ עושים את הניסויים האלה על סטודנטים. הם לא צריכים תמיכה – הם ממילא לא אנושיים ;-)

  • אלודאה says:

    resent all you want. you still don’t qualify as “human”

  • Eran says:

    Glad to know I’m regarded so highly.