מדע זה יפה

כפי שבטח כבר ידוע, אני ישראלי, ליברטריאני, אתאיסט אוונגליסט. אני קורא באתר חופש כל יום ומשתדל לתרום בו את חלקי ככל האפשר. אני לא מתעניין בפוליטיקה יותר מדי אבל אם אני צריך להכין לעצמי רשימת מטרות פוליטיות אז החילוניות, ההיפרדות מהדת, ביחד עם החתירה לידע ולהעלאת רמת החינוך; כל זה יהיה בראש הרשימה.

המדע נותן לנו הרבה דברים, אם רוצים לרדת לרמה הבסיסית ביותר אז בלי המדע עוד היינו קופאים במערות, אוכלים בלתי מבושל ומתים מזקנה טובה בגיל 25. אז כל מי שאומר שהמדע זה רע, נראה אותו מסתדר בלי המיקרוגל שלו, המקרר, המכונית, הסכין שאיתו הוא מכין אוכל, הבגדים שהוא לובש ומגוון דברים אחרים.

המדע, החיפוש אחר ידע, הוא גם תוצר של אחד מהתכונות שמגדירות אותנו כאנושיים, הסקרנות. ואני מתגאה בהרבה ממנה. יש סיפור ב-Escape Pod שנקרא Lust for Learning על דרך “לעודד” אנשים ללמוד. אז אני לא אתרחק עד כדי שאגיד שלמידה גורמת לי לאורגזמה אבל ללמוד זה מגניב. לא סתם אומרים שידע הוא כוח. אם אתה באמת יודע יותר אז יש לך יותר כוח. אבל מבחינתי, אחד הדברים שבאמת ‘עושים לי את זה’ זה שהמדע הוא מגניב, המדע הוא יפה. והנה כמה דוגמאות.

ה-LHC…



Tesla Roadster


כוח רוח

The ITER

אסטרונומיה

אוקיינוגרפיה

גיאולוגיה

הנדסה

אנושות

זואולוגיה

מתמטיקה

פיזיקה

אנטומיה

בוטניקה

מחקר

אמנות

ותמיד לכוון לכוכבים…


Posted in No Category, Thinking Out Loud by with 18 comments.

Comments

  • ניהאו says:

    הרצון לדעת את התשובות הוא כוח מניע בפני עצמו- עבורי לפחות… והדילמה שלי כיום היא שהכל מעניין ואין לי מושג במה לבחור :)

  • Eran says:

    דילמה מוכרת. וכמה שזאת הייתה סדרה מטופשת, עדיין היה מסר משעשע אחד במשמר המפרץ: כשפמלה מתלבטת עם לעשות משהו או לא אז היא זורקת חץ על לוח, מחטיאה אותו לגמרי ופוגעת בשלט שכתוב עליו, “Just do it.”

  • מאץ' says:

    הייתי איתך לגמרי, עד המחקר על העכברים המסכנים. ניסויים בבעלי חיים זה לא יפה או מגניב.

  • poly says:

    מאץ’ – זה כמו צמחוניים. הם לא אוכלים חיות אבל אוכלים צמחים כי הם פחות מדממים או עושים רעש או מראים כאב ונראים פחות חמודים.
    אותו דבר עם דגים.

    מי שלא רוצה ניסויים בבעלי חיים שלא ישתמש בתרופות ובחיסונים שפיתחו בעזרתם, ופיתחו הרבה.

  • ניהאו says:

    נכון שרפואה ופיזיולוגיה הם תחומים מחקריים היושבים על הקו הדק בין שליחות עליונה לאכזריות לשמה אבל ברוב המקרים זה הכרחי! מחקרים קליניים (רפואיים) מבוצעים בבני אדם רק אחרי מסלול ארוך ומפרך שנועד להבטיח שאין סכנת חיים כחלק מתופעות הלוואי ושיש סיבה טובה לחשוב שההליך אכן ישפר את מצבם הבריאותי. כל פעם שחברה אנושית מחליטה לעגל את הפינה ולקפוץ הישר לשלב הניסויים בבני אדם התוצאות היו איומות כל כך ששאר המין האנושי התחלחל בזוועה ועשה משהו בנידון… ראי ערך “הלסינקי” ו”נירנברג”.
    כמו שפראטצ’ט כתב על הכריכה של הספר “זמנים מעניינים”:
    not tested on animals- you’ll be the first!

    מצד שני יש תחומים מחקריים שמשתמשים בעכברים כחיות מודל בלי לפגוע בהם- למשל המחקר האקולוגי שלי על התנהגות בע”ח. למען האמת הצלנו את הגרבילים ממוות די בטוח כי המקום בו קיבלנו היתר ללכוד אותם בטבע היה מיועד לעבור שיטוח בולדוזרי למטרות בניה וחקלאות.

  • Eran says:

    יש ניסויים בבעלי חיים שאני מתנגד להם לחלוטין. דברים כמו לבדוק שמפו על בעלי חיים זה פשוט לא נחוץ מבחינתי. זה למה אני תמיד מחפש את סמל ה-Bunny-Friendly.

    אבל כשמשתמשים בקוף כדי לבדוק יד ביונית, אני מסוגל להבין את הדרישות. ומבחינתי, כשאני מראה את העכברים אני מתכוון לניסויים בו בדקו את השפעת אריכות החיים של קיצוץ קלוריות, איך אפשר לגרום לעכברים לעמוד במאמצים גבוהים יותר, מחיקת זכרונות טראומטים ודברים כאלו.

  • מאץ' says:

    ניסויים על בעלי חיים זה אולי הכרחי (אני עדיין מתלבטת), אבל מגניב או יפה זה בטוח לא.

  • Eran says:

    אבל העכברים חמודים, לא?

  • syga says:

    the wee ones are

  • poly says:

    גם ניסויים על בני אדם לא כל כך יפים או נחמדים. קשה למצוא יצור חי נחמד בעולם.