?כמה שינוי כבר הורג

אני משחק עכשיו את Deus Ex: Mankind Divided וזה, בצורה מאוד לא מפתיעה, גרם לי לחשוב על Alita Battle Angel בעיקר בהקשר של זהות.

אני לא יודע אם זה מופיע בסרט, לא זוכר אם זה מופיע בסדרה אבל זה בטוח מופיע בקומיקס. אחד הדברים שבאמת היו גאוניים, מבחינתי, הוא שכשאליטה נרשמת להיות ציידת ראשים, הם סורקים ומסמנים לה את המוח. כי בעולם שבו קיברנטיקה כל כך מתקדמת ואנשים מחליפים גפיים, חלקים אחרים, ואפילו פרצופים, הדרך היחידה לדעת שמדובר באותו בן אדם היא כי יש לו את אותו המוח.

בעולם של Mankind Divided, אחרי תקרית גדולה שעירבה את המשודרגים, עכשיו מתייחסים אליהם כמו אזרחים סוג ב’, כאילו הצורך להחליף יד או רגל פגועה הופך בן אדם למשהו אחר ממה שהוא היה קודם. כל הסיפור של אדם ג’נסן מתחיל עם זה שהוא שודרג בעל כורחו והוא כל הזמן חוזר על כך שהוא לא ביקש את זה. והוא, בתור אדם משודרג אבל שימושי, הולך על הגבול בין החברה הרגילה והתחתית של המשודרגים.

זה גרם לי לחשוב על Star Wars. ספוילרים גדולים לטרילוגיה הראשונה. שם, דארת’ ויידר הוא בעצם אנאקין סקייוווקר. אבל הוא עבר הרבה שינויים מאז. הוא הגיע לנקודה שבה הוא טוען אפילו שאנאקין מת ושהוא הרג אותו. הוא כבר לא אותו בן אדם. אבל גם קצת כן.

אז זה גרם לי לתהות: כמה שינוי מישהו צריך לעבור כדי שהוא כבר לא יהיה אותו אדם יותר? בעולם של אליטה, הם מבינים שהדרך היחידה לזהות מישהו היא לפי המוח שלו. מבחינתם, כל עוד יש לך את אותו המוח, אתה אותו בן אדם. לפי דארת’ ויידר ובעולם של Deus Ex, מספיק כמה שדרוגים מכניים בשביל לשנות מישהו, בשביל להתייחס אליו כתת-אדם.


Posted in Humanity, Thinking Out Loud by with 3 comments.

Comments

  • Yaron says:

    זה קטע של מגבלות השפה
    פעם אחת זנ מתאר – באופן פרקטי לחלוטין, איך אפשר לזהות מישהו בעל כורח
    אבל המקרים השנים זה יותר התדמית של האנשים, וזה משהו שתמיד היה נזיל בחברה שבנויה על פרסונת

  • Yaron says:

    ואני מתבייש כתכנת שעוד לא דאגת שתגובות שלי יקבלו אישור אוטומטי :P
    לא חבל הזמן להליק כן כל פעם? XD

    • Eran says:

      ההגדרה באתר היא שכל כותב צריך רק תגובה אחת מאושרת בשביל לדלג על זה בעתיד. אני לא יודע למה הוא עושה את זה כי אני רואה שאתה מזדהה עם אותו דואל. אפשר להירשם עם משתמש ואז זה בטוח.