האם שיעורי בית רשות זה רעיון טוב?

אני נוטה לחשוב שכן. ומיד אסביר למה.

הנה איך שאני רואה את זה.

קורס קובע תרגילי בית חובה. יוצא תרגיל בית כל שבועיים בערך. ביחד עם עוד שלושה-ארבעה-חמישה קורסים יש עומס מטורף כל שבוע. סטודנט ממהר להגיש את כל שיעורי הבית. אם הוא באמת מנסה אז הוא יתחיל מוקדם וישקיע ואולי אפילו יצליח לסיים את כולם. אבל לפעמים זה קשה ונתקעים ולא כל כך מצליחים ולפעמים לקבל עזרה מצוות הקורס זה לא עניין פשוט. אבל, למזלו (או לרעתו) של הסטודנט, להשיג תרגיל בית פתור זה לא סיפור כזה גדול. אז הסטודנט מנסה את מה שיכול ומשלים מהפתרון הקיים איפה שהוא נתקע. כן, זה לא פתרון אידיאלי וזה משהו שכדאי להימנע ממנו בכל מצב אבל תרגילי בית הם ציון ואיזה סטודנט יוותר על ציון כשהוא לא חייב.

לעומת זאת, אם קורס קובע תרגילי בית כרשות, סטודנט שלא אכפת לו פשוט יוותר עליהם (סטודנט שהיה מעתיק את הפתרון הקיים או לכל היותר מנסה נסיון שטחי לפתור את הבעיות לפני כן אם התרגיל היה חובה) אבל סטודנט שאכפת לו לתרגל וללמוד ינסה בכל מקרה. אבל אותו סטודנט שאכפת לו, אין לו באמת סיבה להעתיק תרגיל קיים. כי הוא לא עושה את זה בשביל הציון, הוא עושה את זה כדי לתרגל. הוא לא ימהר וילחץ שהכל יהיה מושלם אלא רק יעשה ככל יכולתו. כי אם הוא לא יגיש תרגיל מושלם, הוא לא יאבד ציון, הוא יקבל הערות, ילמד מה עשה נכון ומה עשה לא נכון וישתפר לפעם הבאה.

ההבדל הוא שכשתרגיל בית הוא חובה, הסטודנט מגיש אותו בשביל הציון והוא יעשה מה שצריך כדי שזה לא יפגע לו בממוצע או בסיכוי לציון סופי גבוה. כשתרגיל הוא רשות, הסטודנט מגיש אותו כדי לקבל הערות על דרך פתרון הבעיות שלו, כדי תכל’ס ללמוד.

ולמען האמת, יש פה גם קצת פסיכולוגיה בגרוש: אם משהו הוא חובה, אנשים נוטים לפתח נגדו אנטגוניזם. אבל אם משהו הוא רשות, אנשים פחות יחששו לנסות.

אני בעד שיעורי בית רשות. אני חושב שזה גורם לי לרצות יותר לעשות אותם.


Posted in Practice, Thinking Out Loud by with 6 comments.

Comments

  • ניהאו says:

    אנשים עסוקים מאוד חייבים לעשות סדרי עדיפויות.
    מה שאינו חובה לא נכנס לראש הרשימה.
    רוב האנשים לא עושים שיעורי רשות – חוק ה80-20 משחק תפקיד חזק ויוצא שרוב משתתפי הקורס בסוף סובלים מחוסר השקעה לאורך הסמסטר.
    מרצים בוחרים לחייב תרגול בתואר ראשון- וזה מוכיח את עצמו.
    גם להעתיק תרגיל כדי להספיק בזמן זה סוג של למידה שעדיף על כלום.

  • Eran says:

    אבל זה כבר עניין של הסטודנטים וכמה הם מוכנים להשקיע. אני חושב שעדיף אפילו לעשות חלק מהתרגיל, להבין מה עשית שם נכון ולא נכון, ואפילו לא להגיש אותו מאשר להעתיק אותו ולהגיש בשביל הציון.

    • דרגורן says:

      ואז אני שואל “למה שיעורי בית?”
      המטרה היחידה שאני מוצא לשיעורי בית, זה “להכריח” את הלומד לשנן או לחזור על החומר
      וזה נראה לי תכנון לקוי של תוכנית הלימודים
      במקום ללמד 100 שעות, מלמדים 70 ומצפים שהלומד ישלים את ה-30 בשיעורי בית?
      למה לא לבנות את תוכנית השיעור כך שלומדים חלק ואז מתרגלים בכיתה – איפה שהמנחה/מורה/מדריך/מרצה יכול לעזור ב-LIVE?

      זה פשוט נראה לי פתרון גרוע שמעודד חוסר השקעה מצד אחד, ומטרתו להקשות מצד שני

  • ניהאו says:

    מבחינה טקטית הגשת תרגיל פתור בשביל הציון עובדת עבורך פעמיים-
    פעם ראשונה – הגשת את התרגיל, עברת על החומר, עמדת בלוח הזמנים הנדרש ותקבל עליו ציון
    פעם שניה- יש לך תרגיל מתוקן עם הערות מתרגל לעזור לך באימונים לפני המבחן
    להצליח את התרגיל זה אכן חשוב אבל אל תאבד את יער מרב עצים.
    המטרה הראשונה שלך בתואר ראשון היא ציון, המטרה השניה היא להבין מה אתה עושה ולמה.
    כמובן שלהבין עוזר משמעותית לקבל ציונים בעשירון העליון- ה10% האחרונים של הציון בדרך כלל מחייבים הבנה מעמיקה של החומר, אבל במקרי חירום של כיבוי שריפות לפעמים כדאי לעגל פינות.

  • Eran says:

    ככה בדיוק עובדים קורסים שהחליטו ששיעורי בית הם רשות. למתרגלים אין שעות קבלה אלא שעות סדנה בהן הם אפילו יכולים לפתור את שיעורי הבית מההתחלה ועד הסוף כי הם שם על מנת לעזור לפתור תרגילים.

    הבעיה בלרוץ להשיג ציון היא שלא תמיד מבינים מה עושים כשמעתיקים. ואם מעתיקים, במיוחד אם מעתיקים כמו שצריך, אז אין הערות וגם את זה איבדת. וזה בדרך כלל או הערות על טעויות או ציון.

  • דרגורן says:

    הרושם שאני מקבל מכל הנושא (גילוי נאות – “מבחוץ”, אין לי תואר ולא למדתי יותר מ-12 שנות לימוד), זה שמוסדות הלימוד חושבים (בטעות) שהלימוד הוא הדבר החשוב ביותר לסטודנט.
    ואם הסטודנט לא חושב שלימוד זה הדבר החשוב ביותר, אז אנחנו נראה לו מה זה, ונכופף את ידו כך שהוא יאלץ להחליט האם הוא לומד או שהוא מבזבז את הכסף שלו ולא מקבל מזה כלום

    בכל מקום אחר שבו עושים דברים כאלה, אתה מקבל תמורה לחסכון של העסק.
    אם זה במחירים זולים יותר (דוגמת איקאה), או בזמן שבו אתה מחכה למוצר (Fast food) או בדרכים אחרות.
    אני חייב להוריד את הכובע למערכת הלימודים שהיא הצליחה לעשות את זה ועוד להרגיל את הסטודנטים שזה הנורמה התקינה