מחשבה חדשה על עלויות תוכנה

לי זה דיי ברור שתעשיית המוזיקה ותעשיית הקולנוע לא עובדות כמו שצריך, לא מבחינת היחס לצרכן ולא מבחינת תמחור המוצר ובטח שלא מבחינת תביעת הצרכן שלהם. תעשיית המשחקים, כך גם דיי ברור, עושה משהו לא בצורה כל כך טובה. אבל מה שחסר הוא נתונים מדויקים, נתונים של ניסוי, על איך אפשר לעשות את זה יותר טוב.

וכמה שזה מצער להגיד את זה, החנות של Apple, לא מבחינת הצנזור אלא התמחור, כן עובדת כמו שצריך. ג’ף אטווד מסביר את זה יותר טוב: הרעיון הוא לתמחר את המוצר שלכם מתחת לרמת ה”למה לא?” של הצרכן. כשתוכנה/משחק/מוצר, גם אם הוא לא נורא שימושי ויעיל, עולה 2 דולר, השאלה שהצרכן שואל היא לא “האם אני באמת צריך את זה?” אלא “למה לא?”

ואם הנתונים האלו של שירות Steam (שירות שיווק המשחקים של Valve) נכונים אז מה שניתן ללמוד מהם הוא שמוצר בהנחה של 75% מכניס בערך פי 15 יותר כסף מאשר מוצר במחיר מלא, וזה אחרי שכבר קנו אותו במחיר מלא ובכל מיני סוגים של הנחות קודם.

וגם אם חושבים על זה מזווית קצת אחרת, מזווית של מערכת הפעלה, זה נראה דיי אותו הדבר. אם נשים את לינוקס בצד לרגע ונתייחס לצרכן הבור ועם הארץ. אם אומרים לאותו צרכן, אתה חייב מערכת הפעלה על המחשב שלך, יש לך מערכת הפעלה ב-40-50 דולר ויש לך אחת ב-300 דולר (נתעלם רגע מכל החינמיות). מה הצרכן הלא מודע יבחר באותו הרגע?

וגם אני חושב על זה, אני בעיקר חושב במקטעים קצרים (זה למה אין לי בעיה עם ספר של אלף עמודים כל עוד הפרקים לא מכילים יותר מ-15 כל אחד), אם בא לי לשחק משחק כלשהו אז משחק שעולה כ-200-300 שקל דיי ירתיע אותי אבל על משחק שעולה כ-50 שקל אני לא אשאל “האם זה שווה לי את זה?” אלא אשאל “למה לא? אני קונה משחקי לוח וקלפים ביותר כסף.”


Posted in Gaming, Practice, Thinking Out Loud by with 4 comments.

Comments

  • ניהאו says:

    דרך מחשבה ידידותית לסביבה תוביל אל שאלה פנימית אחרת: למה כן?

    האם זה שווה לי את זה מוביל אותך לשיקולים כספיים בלבד.
    למה לא מוביל אותך לרשימה של חסרונות.
    למה כן מוביל אותך לבחינה יותר מדוקדקת של הסביה למה אתה רוצה את הפריט הזה באמת – כי הרבה פעמים הפרסום דוחף אותך לרצות דברים שאתה לא בהכרח מאמין שאתה צריך.

  • Eran says:

    אבל פה אני מדבר על שיקולים כלכליים ופרסומיים. אם אני רואה משהו שאני רוצה אבל הוא יקר אז אני אגרר באמת לשאלות של האם זה שווה לי את זה, האם זה מועיל לי, האם אני יכול להרשות לעצמי, מה אני דורש מזה כדי לקנות את זה…

    אבל אם זה במחיר של “אני מוציא יותר על ארוחת ערב” או במחיר של “ארטיק עולה לי יותר”, השיקולים האלו עפים מהחלון.

  • אלודאה says:

    אם זה במחיר של “זה עטוף ביותר מדי פלסטיק וההשפעה של זה על הסביבה לא שווה את שני הדולר שזה עולה” אז זה בהחלט נכנס למערכת השיקולים.

    • Eran says:

      זה עוד שיקול. וזה למה אני חושב ששירותי הורדות תוכנה עדיפים. חוץ מהנושא הזה של חוסר היכולת להעביר את התוכנה ליד שנייה.