05/02/2K8 והרי החדשות

עבר קצת זמן מאז הפעם האחרונה אבל הרגישו בטוחים שהשקעתי את הזמן הזה בללמוד. וכרגע, המטלה הבאה שלי היא לשבוע הבא ואני מאוד גאה בזה. קצת יותר קשה לי עם עניין ה”עוד 300 פריטים שלא קראת” אבל אני מסתדר…

1) איכות הסביבה השבוע: ביו-דלק מאצות. מהיר יותר, יעיל יותר, נוח יותר ויותר ידידותי לסביבה מאשר עצים או צמחים אחרים.
שינוי אקלים בלתי הפיך. זה מה שטוען המכון הימי של ארצות הברית. בגלל שהאוקינוס סופג את החום ואת הפחמן הדו חמצני, גם אם נעצור את כל הפליטות עכשיו, ייקח לכדור הארץ לפחות אלף שנים לחזור לאיך שהיה קודם.
אפשר לזרוק את ה-CFLים לפח. פריצת דרך שמוזילה את הפקת נורות LED עלולה לסמן את הסוף גם של עידן נורות הפלורוסנט הקומפקטיות. בקרוב אצלנו (זאת אומרת, בעוד חמש שנים לפחות).
הליקופטר מפציץ עצים. טכנולוגיה שעכשיו בפיתוח תאפשר לגדל מחדש יערות שנפגעו מאסונות על ידי הפלת זרעים ממסוק.

2) צעצועים מעניינים השבוע: The Portal Gun. לא פחות ולא יותר. מישהו בנה דגם מרשים ביותר של הנשק המגניב הזה.
MP3 Player Preloaded with Defense Data. אני לא יודע כמה זה נחשב צעצוע מעניין אבל זה בהחלט יכול להיות התחלה של סיפור מעניין. אוסטרלי קנה נגן MP3 ומצא שהוא לא מנגן מי יודע מה אבל מכיל הרבה מידע ששייך לצבא ארצות הברית. המסר: גריטה.
The Laser Avenger. מערכת הנשק הקלה נגד אוויר קיבלה שדרוג עם החלפת משגר טילים אחד בתותח לייזר. עם לייזר, יהיה יותר קל למערכת ליירט כלי טיס קטנים כמו מזל”טים. בוינג לא שחררו יותר מדי נתונים חוץ שמערכת הטיווח שלהם יעילה בטווח שהוא “רלוונטי מבצעית”.
המכונית החשמלית של שלבי. חברת המכוניות Shelby Supercars מציגה סוף סוף את המכונית עליה דיברו כל כך הרבה זמן, ה-Ultimate Aero EV. הם טוענים שהיא מסוגלת להפיק אלף כוח סוס ולנוע מ-0 ל-60 ב-2.5 שניות, להיטען ב-10 דקות ולהשיג 150 מיילים לטעינה (אבל כנראה שלא במהירות המקסימלית של 208 מיילים לשעה)
עשר המכשירים המגניבים שבשנים הבאות ישלפו מהמד”ב אל המדע. גלריה.
EATR יחפש את האוכל שלו בעצמו. בכוונה לשלח רובוטים לשדה למשימות ארוכות וללא צורך בתדלוק, עכשיו בונים רובוט ‘אקולוגי’ שיחפש משהו לאכול בדרך.

3) מדע מגניב: תקליטורים של טרה-בייט. פריצת דרך מ-UCSB מקרבת להווה את האחסון ההולוגרפי. Blu-Ray דו-שכבתי יכול להחזיק עד 50 גיגה-בייט… אז תקליטור הולוגרפי רק שכבתי יוכל להחזיק עד 1000.
עץ החיים זה רעיון מיושן. האמת כנראה קרובה יותר לרשת מסובכת מאוד שמזכירה Hypercube מממד שמיני. איך עובדת העברת גנים אופקית? מתיחות בביולוגיה מולקולרית.
בובה מתאים חיים. הדרך ליצירת שכפולים ריקים התחילה להסלל כשמדענים מאוניברסיטת טוקיו הדגימו מבנה של תאים חיים על ידי יצירת בובה.
כל אדם הוא אי… של חיידקים. מחקר חדש טוען שלא רק שיש מגוון אדיר של חיידקים בגוף האדם, לא רק שיש יותר תאים בקטריאלים בגוף שלנו מאשר תאים שלנו, יש גם מספיק הבדל בין החיידקים בבטן של אדם אחד לבין החיידקים בבטן של אדם אחר כדי שיהיה אפשר לסווג כל אחד מאיתנו כביוספירה נפרדת.
החיה המשוכפלת הראשונה הובאה אל משפחתה. זה נחמד מאוד שהמכון ששכפל את דולי עכשיו פונה לצד העסקי/אזרחי אבל לא עדיף קודם לדאוג לכל החיות המסכנות שמחכות במתקני צער בעלי חיים?
One Day, The Sun Will Die, And The Night Will Crawl. סתם סיפור נחמד (והתאוריה הכי סבירה כרגע) על איך תגמר מערכת השמש.
יש יותר מקום למטה משחשבנו. ב-1985 בסטנפורד כתבו דפים שלמים על ראשי סיכה. ב-1990, ב-IBM, אייתו עם אטומים. היום, בחזרה בסטנפורד הם כותבים עם הפרעות קוואנטיות בגלי אלקטרונים. אז לא, אטומים הם לא הגבול התחתון, אפשר לרדת יותר נמוך.

4) משחקים בחדשות: Spore הולך בכיוון הנכון. המשחק “המהפכני” של Maxis סוף סוף לוקח צעד בכיוון הנכון עם מספר הרחבות שיגיעו בזמן הקרוב. הראשונה ביניהן, Spore Galactic Adventures תוסיף עוד נופך לשלב החלל עם משימות מסוימות, ירידות לכוכב, חפצים משעשעים ואת היכולת לערוך הרפתקאות. אז אולי עכשיו, Spore יהיה יותר מאוסף של מכניקות מעניינות.
Turing Test for Bots. המשימה הייתה לתכנן בוט משחק ל-Unreal Tournament 2004 שלא ישחק יותר טוב או פחות טוב אלא ישכנע את השופטים שמדובר בשחקן אנושי. אף בוט לא הצליח לשכנע את כל חמשת השופטים (היה רק שחקן אנושי שכן) אבל בכל מקרה הייתה תחרות מעניינת.
Blood Frontier. משחק יריות מגוף ראשון חדש, חינמי ופתוח. נראה מגניב ביותר.
מציאות מחקה משחקי מחשב. או לפחות התפיסה שלנו את המציאות. זה מה שטוען מחקר חדש, שנטיות שמגדלים במשחקי מחשב נשפכות לעולם האמיתי.
קורס StarCraft באוניברסיטת קליפורניה. הקורס “תורת המשחקים עם יישומים ב-StarCraft” הוגש לאישור ועם יעבור יחל להילמד מהסמסטר הבא.

5) עדכון מה-LHC. אז אמרו שהחורים השחורים יעלמו מיד, נכון? אז בזמן שמחכים שיתקנו את מאיץ החלקיקים הענקי, הפיזיקאים התיאורטיים עוברים על המשוואות מחדש. מסתבר שהחורים השחורים שיווצרו יישארו לשניות ואולי אפילו דקות. עכשיו השאלה היא האם הדעיכה שלהם תהיה חזקה יותר מהגדילה? התשובה, כנראה.

6) Design Your Own Steampunk Cylon. התחרות החדשה של אתר DVice. לצערי, פתוח רק לתושבי ארצות הברית. אבל יהיה משעשע לראות את התוצאות בכל מקרה.

7) It’s Big. Really Big. Bigger Than That. מצאתי אתר משעשע שמשווה גדלים של חלליות ויצורים. מדע בדיוני וגם קצת פחות. טוען לדיוק לגבי הגודל. נראה אמין. חביב ביותר. נא להתחיל משמאל הסקאלה.

8) אז מה אמרנו על לשחרר תוכן בחינם? כי אחרי שמונטי פייתון האלו את החומרים היותר פופולאריים שלהם לאתר הסרטים המוכר, מכירות ה-DVD שלהם קפצו לשמיים ומעבר.

9) הומור סגול: טלפון מצלמה השמע קול. חוק חדש בארצות הברית ידרוש שכל טלפון מצלמה ישמיע צליל כאשר הוא מצלם ושלא יהיה אפשר להפסיק או להחליש את הצליל הזה. ואז מה עם טלפונים ישנים? מה עם לעטוף את הטלפון ולעמעם את הצליל? ומה עם מצלמות דיגיטליות שיכולות להחליש את הצליל שלהן והן קטנות בדיוק כמו טלפון ממוצע? וזה בכלל בלי לדבר על האנשים שבאמת יתאמצו כדי לעקוף את החוק הזה…
שימו לב שחקני Hacker. לפרוץ לדברים זה לא פשוט כמו גלגול קוביות אבל לפעמים זה פשוט כמו להקיש ארבע אותיות. אז ככה פורצים לשלטי כביש ולמה לא צריך להאמין להם.
מונרכיה תאילנדית עוינת. מסתבר שבתאילנד יש חוק שאוסר עלבון כלפי המלוכה, פחות או יותר כל דבר שהמלוכה לא אוהבת יכול לזכות את הנאשם ב-3 עד 15 שנות מאסר. תראו ותיראו, דוגמה לדיקטטורה מחשבתית שאני מקווה שלעולם לא תהיה אצלנו. וכשהם מסתירים את זה, מכסים את זה ומונעים פרסום, זה רק מראה כמה לא נכון זה באמת.
ביתו של חרדי ניצלה על ידי השתלה אבל הוא עדיין לא מוכן לתרום. זה כבר לא ממש מצחיק ולא ממש סגול, יותר ירקרק-אפרפר מחוויר ומגעיל. זה מדהים, הדו-פרצופיות הזו. והתירוץ הגרוע מכל הוא שההלכה לא מרשה. זה לא שההלכה לא מרשה, כי יש דתיים עם כרטיסי תורם, אלא הרב הפרטי שלא מרשה. כדאי מאוד גם להסתכל על התוצאה של הסקר בצד. זה נותן לי קצת נחת.

10) ה-LHC בטוח או לא? הפיזיקאים שעובדים עליו אומרים שאין סיכון רציני ממנו. מדענים אחרים מאוקספורד רוצים שנתחשב בסיכוי שהחישובים שנעשו שגויים. הסיכויים הם 1 ל-10,000 אבל בלי הערכה מדויקת של הסיכונים מה-LHC זה לא נותן הרבה יותר מ”הפיזיקאים לא בהכרח צודקים”. אז צריך לעזוב את הפלנטה לפני הקיץ או לא?


Posted in Less Interesting News by with 13 comments.

Comments

  • עודד says:

    רק תיקון שגיאה – ב-10, “אין סיכון רציני” במקום “אין סיכוי רציני”. אני חושב.

  • ניהאו says:

    שינוי אקלים “בלתי הפיך”- הממצאים האלו דומים לממצאים שחזו שהחור באוזון לעולם לא יסגר. הביוספירה המורכבת של כדה”א הרבה יותר מסובכת ממה שחושבים ותמיד יש מקום להפתעות טובות.
    היא שרדה עד כה דברים הרבה יותר גרועים ממה שאנחנו עשינו, למרות הכל. הבעיה היא שלרוב התלוותה הכחדה המונית לתהליך. בוא נקווה שנשרוד אותה גם הפעם.

    the portal gun- מדהים מה שאנשים בונים. וגם אני, כמו כולם, “רוצה כזה!”

    8- מגניב ומחזק את דעתי על העלות הנסתרת שמשלמים האמנים והיוצרים על הרגזת המשתמשים עם כל ההגנות מפני פיראטיות שרק הקונים ביושר נחשפים אליהם.

    לגבי 9 – זוהי רק דעתו של אדם בודד וקטנוני שאולי מייצג פלג קטן קיצוני ההולך לקראת הכחדה עצמית. תתנחם בכך שהרופאים לא שופטים את זכאותה של הבת להשתלה לפי דעתם על אישיות האב. תקווה שהבת תקיר תודה על חייה ותצליח לחשוב בכוחות עצמה בלי גלגלי עזר מההלכה ואם כן תבחר להקשיב לפסיקת הרבנים תדע לאיזה מהם להקשיב יותר.

  • Eran says:

    לפי הכתבה, אותו רופא שמעביר ביקורת אומר שהוא מנסה לקדם חוק שנותן עדיפות ברשימות השתלה לאנשים שמחזיקים כרטיס תרומת אברים. אולי זה יגרום לכמה אנשים לחשוב מחדש.

  • Eran says:

    ובקשר לבלתי הפיך, זה כמובן תלוי בנקודת השקפה. הם אומרים שגם אם נפסיק לזהם כאן ועכשיו, ייקח לביוספירה אלף שנים לחזור למצבה הקודם. כשיש אנשים שמעריכים את תקופת החיים של ציבליזציה מודרנית באלף שנים, זה יכול להראות בלתי הפיך.
    אבל אני מסכים, לפלנטה לא אכפת מאיתנו, היא תהיה בסדר. אני רוצה לעשות על זה הרצאה בעולמות, The Planet Will Be Fine, בתקווה שיקבלו אותה.

  • ניהאו says:

    הרצאה מעניינת- אני אעזור לך לבנות אותה.

    הביוספירה לעולם לא תחזור להיות מה שהייתה. היא יותר מידי דינמית. מה שכן- היא תתייצב על איזון חדש ומרתק משל עצמו שאני כאקולוגית מאוד מעוניינת בו.

    ההבדל הראשי בין היום ללפני 1000 שנה הוא כמות המידע שאנחנו לא רק מסוגלים לאסוף אלא העיניין שאנחנו משקיעים בלהבין את מה שקורה סביבנו.
    לפני 1000 שנה אנשים לא מדדו רמת אפר באוויר לפני ואחרי התפרצות הר הגעש שהחריבה פומפיי ותהו כמה זמן עד שהאוויר יחזור להיות חופשי מגופרית שוב. הם פשוט השתעלו יותר, מתו יותר, נאבקו לשרוד בכל זאת והאמינו כשאמרו להם שהאלים עצבניים אז זה הזמן להביא עוד קצת מתנות לכוהנים.

    לפי האמרה הידועה: אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע האם הוא עושה רעש?
    לפחות בעיתונים הוא לא. במיוחד כשלא היו עדיין עיתונים.

  • Eran says:

    אני עדיין חושב שעץ נופל ביער משמיע קול אבל לא עושה רעש.

  • עודד says:

    תלוי מה אתה מגדיר “קול”. אני אטען שהוא עושה רעש, אבל לא משמיע קול :-)

  • Eran says:

    קול הוא הפרעה בתווך שאנחנו מתרגמים לשמיעה דרך עור התוף.
    רעש הוא קול לא רצוי או שמפריע למישהו.

    לכן, עץ נופל ביער לבד ישמיע קול בוודאות אבל אם לא יהיה שם אף אחד להעריך את הקול, הוא לא יעשה רעש.

  • ניהאו says:

    אני בעד ההבחנה של ערן :)
    רעש זאת חוות דעת אנושית
    קול זו תופעה פיסיקלית

  • syga says:

    I make the following request regarding your lecture The Planet Will Be Fine:

    http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw

    add something in yours that has not been sufficiently covered here by George Carlin may he rest in peace, a truly amazing comedian

    also on the human condition – this conversation about falling trees should be presented as HW in some soubject but I am unsure which

    lumber-jacking101 maybe :P  

Pingbacks & Trackbacks