לופר והבעיה של מסע בזמן

במקרה חביב אך “מענין” קיבלתי לראשונה תגובה אמיתית על ביקורת שפרסמתי דרך The Bottom Line. הפעם על Looper.

אומרים על לופר שהוא אולי לא מסביר את מכניקת המסע בזמן שלו אבל “הוא הגיוני במסגרת החוקים שהוא מציב”. על זה אני אומר את זה.

אין לי שום בעיה שלא מסבירים אבל מה שכן מציגים צריך להיות הגיוני עם מה שידוע. ו-Looper לא מסתדר לי. הוא לא מסתדר לי עם שלוש התיאוריות לגבי מסע בזמן והוא לא מנסה להציג אחת חדשה בצורה עקבית. ולכן, המכניקה של לופר מציקה לי. אבל זאת לא הבעיה היחידה עם הסרט. לא משנה.

שלושת התיאוריות למסע בזמן הן כדלקמן:

    1) תיאוריית הקו היחיד (תיאוריית המסע בזמן משפיע על היקום, התיאוריה הסטנדרטית, מה שיש בחזרה לעתיד): יש קו זמן אחד, כשאתה חוזר לאחור את חוזר לאותו יקום ולאותו קו זמן ולכן צריך להיזהר כי כל דבר ישפיע על העתיד ולכן עליך ופה חיים הפאראדוקסים שכולם מפחדים מהם. זאת התיאוריה שאומרת שאם מרטי מקפליי מפריע להורים שלו להיפגש אז הוא לא יוולד ולכן הוא לא קיים. אבל זה יותר נכון כמו שעשו את זה בתצפית עבר וברגע ששולחים חלקיק אחד לעבר אז כל העתיד משתנה מיד.

    2) תיאוריית הגורל (תיאוריית ההכל כבר קרה, תיאוריית ההגנה על קו הזמן, מה שיש בספר יום הדין): יש קו זמן אחד אבל הוא כבר קבוע מראש. כל העבר קבוע וכל העתיד קבוע ולא משנה מה תעשה. טוב, משנה קצת מה תעשה אבל “הזמן הוא כמו נהר ענק: אפשר להשפיע עליו קצת פה וקצת שם אבל אי אפשר להסיט את מסלולו.” זאת התיאוריה בה אי אפשר לפגוע ברצף הזמן כי איכשהו לא תצליח, בין אם לא תספיק או משהו ימנע ממך או כל דבר אחר. זאת התיאוריה שאומרת שאפשר לחזור בזמן כדי לתעד חלקי היסטוריה אבל המנגנון עצמו ימנע ממך לחזור בזמן להרוג את היטלר. תיאוריה זו חסינה לרוב הפרדוקסים אבל לא לכולם.

    3) תיאוריית היקומים המרובים (תיאוריית המולטיורס, התיאוריה הסבירה, מה שיש ב-Time Trax ולא, אני לא נורא מופתע שאף אחד לא מכיר אבל שם הם עשו את זה ראשונים, לפי מה שאני יודע): זאת התיאוריה שלפי טוענים מסע בזמן באמת עובד (אם הוא עובד) והיא אומרת שכשנוסעים אחורה בזמן, בעצם נוסעים ליקום מקביל דומה לשלנו (אולי אפילו זהה רק מאחר ב-200 שנה). זה אפשרי כי לפי תיאוריית הקוואנטים/מולטיורס/מכניקת קוואנטים (מחק את המיותר) נוצרים יקומים מקבילים על כל בחירה שאנחנו בוחרים. התיאוריה הזאת מאוד עמידה לפרדוקסים כי כל שינוי לא מפריע לך אלא לעתיד כלשהו שאין לך קשר אליו.

ועדיין לא שמעתי על תיאוריה שונה שהגיונית בפני עצמה. הבעיה שלי עם לופר הוא שהוא לא עובד עם התיאוריה השלישית (כי ראינו שדברים שעושים משפיעים על החוזרים בזמן). הוא לא עובד עם התיאוריה השנייה כי, ובכן, טוב – ספויילר! – הסוף לא היה אפשרי. והוא לא עובד עם התיאוריה הראשונה כי אז לשינויים שהם עושים היו השלכות הרבה יותר רציניות.

ועם כל הכבוד לאפקטים המגניבים, ופה אני נכנס לספויילרים קצת רציניים, עד שלא יסבירו לי בצורה מתקבלת על הדעת איך אפשר להוריד למישהו אברים לאט לאט, ואפילו בתור בן אדם מפגר לגמרי, הוא לא כבר שם אחרי האצבע השנייה, המכניקה שם בעייתית.


Posted in Geekdom, Reviews, Thinking Out Loud by with comments disabled.