Fail Early, Fail Fast

להיכשל מוקדם ולהיכשל מהר” היא מתודולוגיה מעניינת. היא כנראה נשמעת מוזר ואולי אפילו אנטי-יצרנית למי שלא מבין מה זה אומר: מה זאת אומרת להיכשל? אבל אני רוצה להצליח!
ופה אני אצטט את אדיסון. כי אולי אני לא כל כך מחבב אותו כבן אדם אבל הוא אמר כמה דברים חכמים. למשל: “אני לא יכול להגיד שנכשלתי. מצאתי עשרת אלפים דרכים בהן זה לא עובד.”
כי בדרך כלל יש עשרת אלפים דרכים בהן זה לא עובד על כל דרך או שתיים בהן זה כן עובד.

אני כותב על זה כי לאחרונה חשבתי על כך שהרבה אנשים, כולל אותי, מפחדים מכישלון מספיק כדי בכלל לא לנסות אותו כאשר אם רק ינסו אז הם אולי יצליחו. ואם יכשלו אז לא נורא, לומדים ומנסים שוב אחרת ויותר טוב.
הרי, אף אחד לא עושה כל דבר מאה אחוז בפעם הראשונה. תמיד יהיו מהמורות וכשלונות מאשר הצלחות מזהירות. וכמו שאמר אלברט לברוס בבאטמן מתחיל: “למה אנחנו נופלים? בשביל ללמוד לקום על הרגליים שוב.”

וזה בדיוק הרעיון מאחורי Fail Early, Fail Fast: אתה הולך להיכשל. אתה הולך להיכשל הרבה… קבל תיקון, אתה הולך להיכשל הרבה מאוד לפני שבאמת תצליח ותשלוט בנושא. אז כל עוד אתה נכשל, תכשל הכי מוקדם שאתה יכול, כדי שיהיה לך זמן להשתפר ולעסוק בנושא אחרי שלמדת, ותכשל מהר, כדי שתוכל לחזור מהר לניסיון הבא ולהגיע יותר מהר להצלחה.

ואני חושב שאת כל זה היו צריכים להגיד לי הרבה יותר מוקדם. את הדבר הכי קרוב לזה שאני זוכר שמעתי מאבא שלי, מעט זמן לפני הגיוס, כשהוא אמר לי שאם המדריך שואל את הפלוגה מי יכול לירות במאג אז להגיד שכן, גם אם אתה לא בטוח.
חשבתי על כל הנושא הזה כי נראה לי שבהרבה דברים שאני רוצה לעסוק בהם עכשיו, אני מאוד מאחר כי התחלתי בהם מאוחר בגלל הפחד. ולמען האמת, אני עדיין עושה את זה. עכשיו בעיקר בגלל לחץ זמן אבל עדיין. אני לא מתנדב יותר לאגודה, למרות שאני רוצה, כי אני רשימת הכישורים הנדרשים או דרישות הזמן מפחידה אותי. ואני לא מתנדב להיות סגל בכנסים או לקחת תפקיד בכיר כלשהו כי מהנסיון הקיים שלי בלארגן דברים, אני חושש שאני אדפוק את הכל. אני כרגע רק מתכנת צעיר וחדש מסיבה שאני אפילו לא יכול לחשוב עליה ואני מעולם לא הנחיתי מערכת משחק תפקידים (למרות שאני משחק כבר לפחות 14 שנים) כי פחדתי מהעול הנדרש.

אני מקווה שאני אוכל לתקן את זה בעתיד. ופה אני פותח קטגוריה חדשה באתר שאקרא לה Life Lessons: כל הדברים שאני חושב עליהם שאני חושב שהם נסיון או ידע שכדאי ללמוד ממנו לחיים טובים יותר. גם אם אני לא הספקתי ללמוד את זה. אז אני הולך גם אחורה עכשיו, לסמן את כל הרשומות הקיימות.


Posted in IT, Life Lessons, Practice, Thinking Out Loud by with 5 comments.

Comments

  • דרגורן says:

    אני בהחלט יכול להזדהות עם התחושה.
    בדיוק לאחרונה זה קרה לי עם הנחייה של משחק תפקידים.
    למרות שהנחיתי בעבר משחק מאד מוצלח (לטענת השחקנים), יש לי גם כמה “כשלונות” ב-Record.
    ועכשיו אני מתחיל להריץ משחק חדש – ואני חושש שמא זה לא יהיה כמו שאני רוצה.

    דרך אגב – אם אתה רוצה להנחות משחק, ואתה מחפש שחקנים, אני זמין ונייד ;)

  • Eran says:

    אני רוצה להנחות ואני יודע שביקשתם אבל כרגע זה יותר בעיה של זמן ותיאום מאשר של פחד לנסות. אני יודע שאתם חברים טובים ותומכים ותקבלו בהבנה את זה שאני לא מנוסה אבל כרגע יש לי מעט מדי זמן ויותר מדי דברים להגיש.

  • אמיר says:

    פוסט מצויין, אני מסכים עם כל מילה. כל אדם המצליח בתחום מסויים כנראה גם נכשל בתחום זה יותר פעמים מכל אדם ממוצע לפני שלמד לעשות אותו טוב.

  • Nihau says:

    הלקח שלי מהשנתיים האחרונות בדוקטוראט:
    never give up! never surrender!
    כל עוד יש לי רעיון אחד נוסף, דלת אחת נוספת לנסות לפתוח, מספר טלפון אחד נוסף לצלצל, מישהי אחת נוספת לשאול עיצה, סעיף באותיות קטנות לקרוא… כל עוד יש לי איזה קצה חוט- לתפוס ולמשוך ולא לעזוב עד שהמטרה מושגת.
    לקח לנו שנה וחצי להצליח ליבא נחשים ארסיים לצורך המחקר, לקח לי אישית שבוע של עבודה פיסית קשה כדי לצפות את כלוב הניסויים בחול אחרי שעובדים זמניים משכו את העבודה חודשים, לקח לי יומיים להנדס ולייצר מתקני ניסוי שעיצובם נידון שבועות בלי מעש.
    הדרך הנכונה היא לקום ולעשות, עם הרבה עזרה ממי שיש להם כישורים בתחום.
    אסוף לך חברים טובים מקצבי התמחויות שונות, דון איתם על פרוייקטים וקבל משוב כדי לא להמציא את הגלגל שוב, ואל תתן לדברים ליפול בחורים בין האצבעות.
    אה, כן, ועשה לך לו”ז מואר של deadlines שאסור לפספס.
    חיים עמוסים = זכרון חלש.

  • עודד says:

    ואני חשבתי שאתה בכלל מדבר על מתודולוגית התכנות (שאני מאוד מעודד), שגם נקראת Fail Fast : http://c2.com/cgi/wiki?FailFast

    אני מניח שזה פילוסופית אותו הדבר.