תוצאות שגויות
ב-1928, ג’רזי ניימן (1894-1981) ואיגון פירסון (1895-1980), שניהם סטטיסטיקאים מכובדים, דנו בבעיות הקשורות באיך לדעת אם דוגמא מסויימת נשלפה באקראי מתוך ציבור מסוים. הם זיהו שני סוגים של בעיות:
בעיות מסוג I, בעיות מהסוג הראשון או בעיות α נקראו “חיובי שגוי” (“False Positive”) והן: “הטעות של שלילת הנחה נכונה. במילים אחרות, קבלת ההנחה היותר מעניינת כשהתצפית היא מקרית. בפשטות, אנחנו מבחינים בהבדל למרות שאין כזה.”
בעיות מסוג II, בעיות מהסוג השני או בעיות β נקראו “שלילי שגוי” (“False Negative”) והן: “הטעות של אי-שלילת הנחה מסויימת כשההנחה השנייה היא הנכונה. במילים אחרות, הטעות של אי-היכולת לקבל הנחה אחרת כי אין לך מספיק כוח. בפשטות, אנחנו לא מבחינים בהבדל כשיש אחד.”
באמת בקיצור: ‘שלילי שגוי’ הוא שלילת הנחה שהייתה צריכה להתקבל. דוגמה: מציאת אדם חף-מפשע אשם.
‘חיובי שגוי’ הוא קבלת הנחה שהייתה צריכה להשלל. דוגמה: מציאת אדם אשם חף מפשע.
השימוש במונחים האלה חלחל לשאר תחומי החיים ומעבר לסטטיסטיקה והמונחים עצמם נמצאים בהרבה סוגי דיבור של מקצועות שונים. המונחים האלו משמשים כדי לסווג את היעילות של שיטות מסויימות כשהמטרה היא כמובן לצמצם את השגיאות האלו למינימום. לעומת זאת, טעויות מסויימות מתקבלות, כמו סיווג דואר זבל כדואר רגיל, ויש גם טעויות שלא מתקבלות, כמו זיהוי פקודת אש כשלא ניתנה אחת. הנה מספר דוגמאות.
בשביל אבטחת מידע: ‘שלילי שגוי’ הוא סיווג משתמשים מורשים כפורצים.
‘חיובי שגוי’ הוא סיווג פורצים כמשתמשים מורשים.
בזיהוי וירוסים: ‘שלילי שגוי’ הוא סיווג קובץ תמים כוירוס.
‘חיובי שגוי’ הוא סיווג וירוס כקובץ תמים.
ברפואה: ‘שלילי שגוי’ הוא זיהוי גידול כשאין אחד.
‘חיובי שגוי’ הוא אי-גילוי הגידול כשיש.
אפילו חוקרי העל-טבעי אימצו את המונחים הנ”ל בשבילם: ‘חיובי שגוי’ הוא הקלטה כלשהי שמראה פעילות על-טבעית כשבעצם יש הסבר רגיל לתופעה.
וכמובן, מה שמאוד מוכר מסרטי מלחמה רבים הוא מפעילי המכ”ם. בשבילם: ‘שלילי שגוי’ הוא אי-זיהוי מטרה כשהיא נמצאת בשטח הגילוי. ו’חיובי שגוי’ הוא זיהוי מטרה כשאין אחת. או במילים אחרות Sensor Ghosts.
Posted in No Category by Eran with 2 comments.
super cool
i have been biting rocks on these things in statistics for years now
great metaphores
finally something I can hope to remember.
i stil do not believe in statistics thought.
Pleasure to be of service.