מי רוצה להציל את העולם?

כבר התראתי בעבר מספר פעמים על סופות סולאריות. אני עדיין חושב שסופות סולאריות הן האסון המסוכן ביותר הסביר ביותר בזמן הקרוב. הרבה יותר אפשרי מפגיעת אסטרואיד, הרבה יותר בלתי הפיך משינוי אקלים. ובזמן האחרון, גם סוכניות וארגוני החלל התחילו לדאוג לנושא יותר ברצינות, שזה טוב.

עכשיו הגיע תור האדם הפשוט.

הרעיון הוא כזה: יש שני לויינים שמצלמים את השמש כל הזמן. לוייני ה-STEREO (לויין A ולויין B) מצלמים תמונות תלת ממדיות של השמש ומשגרים אותן חזרה אלינו. הבעיה היא שיש הרבה יותר תמונות מאשר יש אסטרונומים שיבחנו אותן. אז הם קוראים למשתמשי האינטרנט לעזרה. כל מה שצריך זה לגשת לאתר הפרויקט (זהירות, לא עובד עם שואש), לקרוא את התדריך ולהתחיל לעבוד.

כדאי לנסות לעזור. מתי כבר יהיה לכם את ההזדמנות להגיד שתרמתם להצלת העולם?
המארגנים טוענים שגם אם נכנסים, עושים את זה שעה-שעתיים, משתעממים ולא חוזרים, זה עדיין עוזר.


Posted in Geekdom, High-Tech, Less Interesting News by with 5 comments.

Comments

  • ניהאו says:

    free volunteer work is always welcome in the research world.
    but from that to saving the world?
    I doubt it.
    I do not believe that a bilion years of life on this planet will be harmed by this kind of phenomenon more than by any other space oriented catastrophy.
    it seems to me to be one of those “disasters” that are only discovered if you are looking for them, and if you weren’t looking you never knew they happened.
    please tell me again what do you really believe the damage is suppose to be and why exactly haven’t it harmed us in the last 5 times it happened.

  • דותן says:

    מעבר למה שניהאו כתבה, אם דבר כזה יקרה, ונניח שמישהו זיהה את זה כשזה קורה, יש למדענים מה לעשות לגבי זה?

  • Dragoran says:

    ניהאו/דותן – סופה כזאת אמורה (לפחות לפי המאמרים הללו), לשלוח גלי של קרינה לעברנו שיכולים להזיק לציוד אלקטרוני ואפילו חיים.
    ציטוט מהקישור של ערן:
    The bursts of radiation from the Sun can knock out telecoms systems, causing millions of pounds of damage and even endangering life.

    יש לי כמה בעיות עם הנושא.
    1. זה מרגיש כמו באג 2000 – אסון נוראי שמתקרב ו-“אף אחד” לא יודע או מתכונן עד שזה מאוחר מדי (ובסוף לא היה כזה נורא)
    2. בכל רגע נתון, בסביבות 50% מכדור הארץ מוגן מפני הסופות בעזרת כדור הארץ :) אז ההרס והנזק לא יכול להיות “כזה” מוחלט וכוללני
    3. היכולת שלנו לעשות משהו – מה נעשה? Dock and Cover? (למי שלא מכיר – סיסמא טלויזיונית בארה”ב לגבי “איך נתגונן מפצצת אטום שהקומוניסטים יזרקו עלינו? Dock and Cover מתחת לשולחן…)

    אני מאמין שהנושא בעייתי, אבל לא ברמה של רעידת האדמה שהייתה או הטסונאמי.
    וכשזה יכה (אם זה יכה) – הנזקים יהיו לציוד אלקטרוני, ואולי אנשים שיפגעו מהשפעות צידיות (נזקים שנגרמים בגלל שהציוד האלקטרוני הפסיק לעבוד)

  • Eran says:

    גיליתי את הדבר הזה כשעשיתי את המחקר שלי להרצאה לעולמות הקודם. אז, כמובן, אפילו כמו פגיעת אסטרואיד, יש מקרים קלים ויש מקרים קשים. אני מדבר על ה-Worst Case Scenario. הקטנים יכולים לשבש תקשורת לכמה שעות. הקשים יכולים להיות כמו EMP ענק על רשת החשמל הגלובלית.
    לא כל Solar Flare הוא Coronal Mass Ejection, לא כל CME הוא קטסטרופי ולא כל CME קטסטרופי מכוון אל כדור הארץ. אבל אם יש CME קטסטרופי והוא מכוון לכדור הארץ, יהיו לנו ימים ספורים להתכונן לזה, במקרה ונקבל את ההתראה הכי מוקדמת. ולא, להיות בצד הלילה לא עוזר כי הסופה הסולארית פשוט מעוותת את השדה המגנטי ומשחררת כתוצאה מכך טריליוני וואטים של אנרגיה בכל האטמוספירה.
    לפני 100 שנים, דבר כזה היה גורם ללא יותר מהתלהבות מהמופע האור-קולי בשמיים. לפני חמישים שנה, המקרה הגרוע היה גורם להאפלה, הצבא כנראה היה מאוד מעוצבן אבל מעט מאוד אנשים היו באמת בסכנת חיים. אבל היום כשאנו כל כך תלויים בטכנולוגיה שלנו, בתקשורת וברשת החשמל באופן כללי, סופה כזאת תהיה לא פחות מקטסטרופה שתזרוק את הציווילזציה שלנו לפחות כמה מאות שנים אחורה. כל זה, אם לא נתכונן אליה.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Coronal_mass_ejection
    http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm

  • ניהאו says:

    I don’t believe anything that would have barely inconvenienced us 50 years ago will be able to send our civilization back hundreds of years if it happens now.
    at worst it will send us 50 years back. and that too for a few days only.
    nothing to be so dramatic about.
    we are dependant on our tech bt we are also very careful to keep backups for emergencies.
    titanic happened already, we learned the lesson.