How to Prevent Unfounded Assumptions?

My brother answers people very literally. I tend to do that to. It’s a sort of defense mechanism against assumptions. People tend to make a lot of assumptions in conversation. They assume you’re a friend who’s willing to help, they assume you are in the same group, they might assumee you’re stupid, but the biggest is the assumption you know what they are talking about, you know what they are thinking.

And that tends to be very annoying, especially when I have no idea what they want. When I do, I try a reply that will demonstrate their assumption is incorrect.

Example: I’m sitting in a class after the lesson ended wrapping up some things. A guy walks in. He asks: “Isn’t there a lesson today?” His wrong assumption: I’m in the class where his lesson should be and thus I know about it. This is a logical fallacy. He should have asked specifically about his lesson and if I knew anything about it and I would have truthfully responded I have no clue. But to that question I could only come up with “There are lots of lessons today!” but I chose the more subtle “I don’t know about you but I had lessons today.”

But, for some reason… I think this isn’t working. Is there a better system or should I just go wilder with my responses?


Posted in No Category, Practice, Thinking Out Loud by with 10 comments.

Comments

  • איל says:

    you just have to accept the unfortunate fact, that most human suck, and not let it bother tou so much…

    • Eran says:

      That’s usually what I do but sometimes, when I know there is something that I can do, I always try. I accept the fact that the way testing is done in Academia sucks and there is nothing I can do about it because I’m just one guy, it’s a big institution and I’m almost out of it. I can’t move a building. But I can move an individual.

  • bob says:
    אתה פשוט צריך לקבל את העובדה שאתה לא יכול לחנך את העולם.
    אולי זה יתחיל שיחה עם אחד או שניים, ופה בבלוג זה ישפיע על עוד כמה. אבל בטווח הרחב, אין פתרונות שיעבדו.

    דרך-אגב, תתחדש על העיצוב, אבל איפה שם הבלוג?

    • Eran says:

      I won’t be able to get them all in one go, but I can at least try. I prefer an insufficient solution to no solution.

      It’s the Adventure theme. I thought of going for it even though it’s not Hebrew-aligned properly because I’m going to write more in English and integrate more with Google+

      The main menu is now at the bottom. It has all the page links and my rotating tag and it’s persistent.

  • דרגורן says:
    אתה מספק מידע שהוא נכון אבל לא מועיל.
    כאשר מישהו ניגש אליך ושואל אותך “אין פה שיעור?” הוא מניח כל מיני הנחות יסוד שיתכן והן מוטעות.
    אתה לא צריך להעניש אותו ולענות תשובה מתחכמת.
    התשובה הטובה לענות תהיה על הקווים של “עכשיו אמור להיות פה השיעור X” או “אני לא יודע, בדיוק סיימתי את שיעור Y”
    אבל תשובה כמו “אני לא יודע מה איתך, אבל לי היו הרבה שיעורים היום” או דברים דומים, אלו תשובות מתחכמות שבפועל לא נותנות שום מידע חדש, ולא תורמות בכלום.
    אז נכון שהשואל היה צריך לשאול בצורה אחרת, מדויקת יותר – אבל זאת לא סיבה להתחכם בחזרה…
    • Eran says:

      The problem with me is that I can’t just let things go. And if I give them exactly what they want, they won’t learn anything and keep doing what I, at least, think is wrong.
      And then, what’s the point of seeing something wrong if you’re not going to try and do anything about it?
      You agree, that there is something wrong here. But you don’t want to do anything about it? Doesn’t this, in some way, bother you?

      • דרגורן says:
        אתה מניח הנחות בחזרה.
        ואם זה ששואל אותך הרגע, נמצא בלחץ זמן ולכן הוא שואל ככה?
        אז אתה תעניש אותו דווקא בגלל זה?
        תראה לו מה זה לשאול שאלות ככה?

        לגבי ללמד – מי אמר שזה התפקיד שלך ללמד אותו איך לשאול שאלות?

        ולסיום – אתה יכול לענות לו את מה שהוא צריך, ואז להוסיף “דרך אגב, זה יותר מדויק לשאול …. במקום ….”

        • Eran says:
          למען האמת, זה גם משהו שמציק לי. כי אם המטרה היא לחסוך זמן אז צריך למה בעקיפין? שאל מיד את מה שאתה רוצה לדעת.

          זה לא תפקיד זה תחביב. זה גם לא התפקיד שלי לתרום לקוד פתוח וזה לא התפקיד שלי להילחם על חינוך טוב יותר לכולם אבל אני עושה את זה כי אני מרגיש סוג של שליחות.

          אני יכול לנסות משהו כזה או אולי אפילו להיכנס לדיון. אבל אני לא בטוח שאני אזכור את זה ברגע האמת. :-\

  • Nihau says:

    1. The point of communication is to be understood.
    If the majority of people are perfectly able to respond to the meaning and not the literal translation to meaning of the words than you are the odd one out when you deliberately confuse the issue.

    2. A better approach is to answer appropriatly with an added comment, warning, or clarifying question, about the potential misunderstanding that can arise from the wording.