טנקים חולים ושריקת הדבורה

נמאס לי ממכוניות אמריקניות. אני חוזר שוב למכתב לאמריקה לפני כמה הודעות. איך לכל הרוחות בן-אדם הגיוני מסוגל לייצר מכוניות כאלו? (תשובה אפשרית: לא בן-אדם הגיוני?) נמאס לי ממכוניות אמריקניות ונמאס לי מהארלי דווידסון ואיפה הייתה המצלמה שלי כשעברה הוייפר?

טוב, קצת יותר בפירוט. היום ישבתי בשער משש בבוקר ועד שתיים בצהריים. וזה לא היה רק היום אבל היום שבר את הגב הגמל. אני רואה עשרות מכוניות כל שעה ואתמול עברו גם עשרות הארלי דווידסונים לאורך הרחוב. ואני מסתכל על המכוניות האמריקניות ואני לא מסוגל לחשוב על שום דבר אחר חוץ מ-“איזה שמנה רועשת ומעצבנת”.

אני באמת שלא מסוגל להבין את זה. טויוטה מייצרת משאיות נורמליות. גם לשברולט יש מדי פעם משהו שלא נראה כמו מפלצת אבל כמעט כל פורד שאני רואה היא פשוט שמנה. המנוע מאיים לפרוץ מתוך המכסה. והרעש שהם עושות. מסוגל לשגע בן-אדם. עזבו את ההארלי דווידסונים שכולם מכירים ואת שאר המכוניות עם מנוע 16 ליטר V20 שנשמעות כמו טנק חולה. אני מדבר עכשיו על טנדר קטן וטורקיז שנראה כמו משהו מפני 30 שנה. הוא לא נראה כל כך מפחיד והוא מפיק באסים שמרעידים לי את כל הבקתה.

לסיום הטענות האלו אני רק רוצה להעלות מילת שבח לניסן. ראיתי כמה וכמה ניסן אלמרה בחיים שלי. לידיד שלי מהצבא הייתה אחת. הרכב הזה פשוט מדהים. בלי להגיד שום דבר רע על האימפרזות שאני מחבב, עדיין לא פגשתי רכב שמשתווה מהבחינה הזאת לאלמרה. מדובר במכונית שכשהיא עומדת, אתה חייב לשים את היד על מכסה המנוע כדי לודא עם היא מותנעת או לא. היא כל כך שקטה גם כשהיא נוסעת 100 קמ”ש היא שורקת כל כך חלש שהיא מסוגלת להתגנב מאחורי דבורה.

כשהייתי בצבא בשמירות, התנחמתי בעובדה שהרכבים הצבאיים כל כך רועשים שהם בטוח מעירים אותי אם אני לא שם לב. חשבתי שלא יהיה לי את היתרון הזה פה. טעיתי.
למה לא יכולים לייצר יותר מכוניות כמו האלמרה?


Posted in No Category, Thinking Out Loud by with 8 comments.

Comments

  • Bob says:

    קבל שלילי בקשר למאורה
    לא מצאתי קישור
    אני הולך לישון

  • Eran says:

    בסימניות שלי (הדף הראשון ברשימה מצד ימין בבלוג) יש קטגוריית Content ותחתיה Forums. שם יש פורום שנקרא ‘המאורה’. תקרא את ‘תקווה נטושה’ ותגיד לי מה אתה חושב.

    ותנסה לכתוב מימין לשמאל. זה יותר כיף ככה. (-:

  • Meira Arbel says:

    ערב טוב ילדי!
    מה זה שומרים יותר שעות ברצף מאשר בצבא לפי מה שאתה כותב זה 8 שעות אין ארוחות בדרך ומה קורה בלילה גם שומרים?
    אצלנו הכל כרגיל אם לא ראית CNN אז היתה פעולה של הפלשתינים בכרם שלום שני חיילים נהרגו אחד פצוע והרביעי נחטף ועכשיו מפעילים את כל מי שאפשר כדי לשחררו בלי הצבא אבל הצבא כבר התחיל לעבוד ועזה סגורה נקווה שלא יכבשו אותה שוב ולא יהרגו עוד חיילים. מישהו שאל אותי בעבודה מה אני אומרת על זה ועניתי שאני שמחה שאתה בארה”ב ולא בעזה.
    ושוב לילה טוב אמא

  • Eran says:

    ואני תהיתי כמה זמן ייקח לכם להודיע לי על זה.
    עינב מאוד דאגה בגלל ששלושת החיילים שנפצעו היו מהגדוד שלה (הגדס”ר הבדואי).

    השמירה היא עבודה. היא צריכה להיות מסביב לשעון ויש שלושה מאיתנו. לכן, 8 שעות. אבל זה לגמרי לא כמו בצבא.

  • Oded says:

    הקטע עם המכוניות האמריקאיות זה היסטוריה: מה שקרה, זה שבשנות החמישים המאוחרות, אחרי שנפתרו כל בעיות משברי הנפט, חברות המכוניות התחילו למכור הרבה יותר מכוניות מבד”כ, והם הגיעו למצב שהמכירות שלהם התחילו להאט כי לכולם כבר היו מכוניות. אז המנהלים של פורד עלו על רעיון גאוני (שכמובן כל חברות המכוניות האחרות העתיקו מייד): במקום למכור יותר מכוניות, הם ימכרו “יותר מכונית” ! ז”א, במקום למכור הרבה מכוניות קטנות וזולות, הם ימכרו פחות מכוניות, אבל יותר יקרות ובשביל לשכנע את הצרכנים לקנות אותם, הן יהיו יותר גדולות ויותר מרשימות (ויותר מפחידות, כי זה משהו שמדבר לאמריקאים – להפחיד את האזרחים האחרים: “תראו, אני נוהג במשאית יותר גדולה ומסוכנת”). כל הסיפור גובה כמובן במסעי פרסום ענקיים ששכנעו את הצרכן הפוטנציאלי להוציא יותר כסף על מכוניות עם כל מיני בליטות משונות וכנפיים לא שימושיות.

    כל מיני חברות אחרות שנתקעו באותה בעיה (רוויה של השוק שלהם) משתמשות היום בטריק השיווקי השימושי הזה – אינטל היא דוגמה טובה, אבל ג’ילט היא דוגמה קלאסית: הם שולטים ביותר מ-95% מהשוק ואין להן לאן לגדול, אז במקום למכור עוד סכינים הם מוכרים “יותר סכין” – כל דור יוצא עם יותר להבים, או מנוע חשמלי, או משהו ;-)

  • Eran says:

    והם לא מסתפקים ברווחים קבועים?
    ואחר כך מי צריך לסבול מזה?
    אני והבקתה שלי שכבר משמיעה קולות חריקה. הבאסים האלה מחלישים את התקינות המבנית שלה.

  • Oded says:

    לא, הם לא יכולים – הבעיה היא (כמו תמיד) שוק המניות: חלק מרכיב השכר של המנהלים הבכירים כולל תמיד אופציות, תזכור את זה כי זה חשוב להמשך. עכשיו החברה רוצה לגייס כסף בשוק, אז היא מוכרת מניות, ומכיוון שהיא רוצה יותר כסף ממה שיש לה עכשיו, היא מוכרת את המניות לפי שווי שוק (הערך הכולל של כמה שווה החברה כולה) גבוה מהערך הנוכחי שלה – הווה אומר: מחיר המניה מייצג צפי לצמיחה עתידית. זה גורם לכך שהחברה חייבת לגדול, אחרת המשקיעים יחליטו שרימו אותם ואז הם יפטרו מהמניה במחיר שמייצג שווי שוק ריאלי (נמוך מהמחיר שבו הם קנו אותה) וכתוצאה מזה מחיר המניה יתרסק. עכשיו – למה זו בעיה שמחיר המניה יתרסק ? זוכר שאופציות הן מרכיב חשוב בשכר המנהלים הבכירים ? אופציות הן אפשרות לקנות את המניה של החברה במחיר מסוים – אם מחיר המניה יורד מתחת למחיר הזה (שנקבע מראש להיות נמוך ממחיר המניה האמיתי באותו זמן), האופציות של המנהלים הבכירים לא שוות כלום. חמור מזה – כמה שמחיר המניה יותר גבוה, הבכירים מרוויחים יותר כסף.

    מכאן – שלמנהלי החברה יש אינטרס כלכלי גדול להגדיל את מחיר המניה, בלי שום קשר לכל דבר אחר שקורה. לחברות כדאי לעשות את זה כי בד”כ מחיר המניה משקף הצלחה כלכלית וגודל שוק, אבל מה לעשות כשכבר אין לך לאן לגדול ?

    זה היה שוק ההון על רגל אחת ;-)

  • Eran says:

    I’ll probably forget tomorrow.