ביקורות בשורות

סדרות נגמרות: Heroes, Dollhouse, Supernatural, 24, The Unit, NCIS, Prison Break, The Mentalist, Criminal Minds, Castle, Krod Mandoon, Bones, Lost

Heroes: (מד”ב, גיבורי על) בהחלט ניכר שיפור בעונה הזאת של גיבורים אך היא עדיין סובלת מעודף מוגזם של כמעט הכל ורעיונות מעניינים שהתמסמסו. לעומת זאת, העונה הזאת מראה יותר מיקוד וחזרה למקורות ובתקווה העונה הבאה תהיה יותר מעניינת. גורם עניין: מגניבות, רעיון. תשקיף: עדיין צופה.
Dollhouse: (מד”ב, ג’וס ווידון) הסדרה החדשה של ג’וס מרתקת כמו הקודמות אבל מכילה בערך חצי השנינות של באפי ורבע השנינות של Firefly. הרעיון מגניב ואי אפשר להאשים אותו שהוא לא לוקח אותו לכיוונים מעניינים אבל, למרות שחובבי ווידון ימצאו את הדברים שהם אוהבים (גם את השחקנים המוכרים), אם מישהו היה שואל אותי אם להכיר את ג’וס ווידון, במה לצפות הייתי מכוון אותו דבר ראשון ל-Firefly ו-Serenity. ואני כן נאלץ להסכים, רוב השחקנים (לא רק אלייזה) לא מספיק טובים בשביל הדרישות של היצירה הזאת. גורם עניין: רעיון. תשקיף: עדיין צופה.
24: (מתח, פעולה) העונה הזאת הייתה מעט מוזרה. היא התחילה עם סרט נהדר והתחילה עם רעיון מעניין. אבל הרעיון דיי התמסמס ובמקום לראות יותר פיתוח דמות אצל באוור ראיתי אותו גורר מישהי אחרת לרמה שלו. הפרקים הדרדרו למרוץ להרוג או לענות את החיבור הבא בשרשרת אל המקור ולא היה ממש דיון (כמו שקיוויתי אחרי הסרט) במוסריות של מה שג’ק ושותפיו עושים כדי להציל אנשים. לקראת הסוף כבר חשבתי שזהו, נגמר להם הסוס ואני לא ממשיך לעונה הבאה. אבל הם הצליחו להעלות קצת את הדרמה בפרקים האחרונים וגם להראות את ג’ק טיפה שבור (אבל לא יותר מדי). בנוסף הם גם בנו סיפור ארוך יותר שעוד לא נגמר ועירבו כמה שחקנים מוכשרים יותר. גורם עניין: אקשן, מתח. תשקיף: חצוי אם להמשיך או לא. נראה לגבי הטריילרים לעונה השמינית.
Supernatural: (פנטזיה, פעולה) אני לא חושב שהמשחק של ג’ארד הוא עצי. ג’נסן הרבה יותר טוב אבל אין על מה להתלונן. בעונה הזאת, אחרי לילית, הם מביאים גם את לוציפר. מה שזה אומר הוא שבשבילם, הם ברמה האחרונה. יותר גבוה מזה זה בטוח יהיה רע. אבל העונה הזאת הייתה נהדרת. התסבוכים הנפשיים של האחים, מצבי החיים והמוות ומה שאחריהם נהיו יותר מורכבים והרבה דברים דיי מתפוצצים להם ולנו בפנים. עם מלאכים, ועוד מוזרים כמו אלו, העניינים רק נהיים מסובכים והסיפורים עדיין מצוינים. גורם עניין: דמויות, קונפליקטים מוסריים. תשקיף: בהחלט ממשיך לצפות אבל כדי להם לסגור את העסק בעונה החמישית.
The Unit: (מלחמה, דרמה) הרעיון של היחידה היה מגניב מלכתחילה ובעונה הזאת הם העלו את הרף עם קשת סיפור גדולה יותר, מעניינת יותר, חזרה והקשר לדברים שכבר קרו ועוד כמה טוויסטים באמצע. לא ממש אהבתי את ההכנסה הפנטסטית של ‘חנית הגורל’ אל תוך אמצע העונה אבל לקראת הסוף זה כבר נהיה יותר טוב. ואי אפשר גם להגיד עליהם שהם לא שנונים ומגניבים. גורם עניין: דרמה, ביצוע, דמויות. תשקיף: ממשיך.
Bones: (בילוש) אני אוהב סדרות בלשים. בשביל לעשות סדרת בלשים טובה צריך שהבלש יהיה יוצא דופן, שונה מעט מבלש רגיל, שהשיטה שלו וגם המקרים בו הוא נתקל יהיו מעניינים אבל עדיין בלי לנטוש את האמינות של המקצוע או הדמות עצמה כדמות. זה למה, לדעתי, Bones היא בין סדרות הבלשים הטובות ביותר כיום. דבר ראשון, הבלשים הם קבוצה של מדענים, בליווי סוכן FBI, במגוון תחומים כשהעיקרי הוא ניתוח גופות ובמיוחד עצמות. המקצוע אמין מאוד (אולי לפעמים אמין מדי, יוצרת ויועצת לסדרה היא אנתרופולוגית בעצמה) והמקרים שלהם מאוד מוזרים (כמו שאפשר לדעת משמות הפרקים), הם מצליחים לפתור אותם ועדיין להשאיר מקום לסיפור מקיף ופיתוח דמויות. וזה מה שעושה את הסדרה למעניינת. בנוסף לכך שכל אחד מהם דפוק בצורה אחרת (העוזרים של הדוקטור במיוחד) ויש סדרה שווה ביותר שגם עכשיו קשה לי להאמין שעברו ארבע שנים מאז שהתחלתי לצפות בה. גורם עניין: מקרים, דמויות. תשקיף: עם קליפהאנגר כמו זה, איך אפשר שלא.
NCIS: (בילוש) זאת כנראה סדרת הבילוש הכי טובה כיום. הם עושים נכון כל דבר ש-Bones עושים נכון. הדבר היחידי שמציק לי באמינות שלהם הוא שכל העבודה המעבדתית נופלת על שניים-שלושה אנשים שעושים את כולה. אבל הם עושים אותה במספיק חן כדי שזה לא ממש אכפת. וחוץ משנינות מטורפת, הקשרים שנזרקים לכל כיוון אפשרי וגורם מגניבות שאי אפשר
להתעלם ממנו, ב-NCIS הם פשוט יודעים לבנות סיפור כמו שצריך. הסדרה זאת מרגישה כמו אפוס וכל עונה כמו ספר טוב. כל פרק דיי עומד בפני עצמו אבל דברים שנעשו בתחילת העונה, לפני שנה-שנתיים או יותר, עדיין משפיעים על מה שקורה, עדיין מוזכרים ומדי פעם נחפרים שוב ונחשפים לאוויר העולם. יש להם קשתות סיפורים ארוכות ואת הנטייה לדחוף משהו שנראה לא רלוונטי בפרק אחד ולהפוך לנושא לפרק משולש חצי עונה מאוחר יותר. בנוסף על כך, בעונות האחרונות הם הוסיפו הרבה מעורבות ישראלית בצורת סוכנת מוסד בצוות והרבה הסתבכויות עם המוסד עצמו ועושים זאת באמינות גבוהה. גם כשמדובר ב-spinoff של JAG, זה אחד הדברים שאני שמח שאמרו לי שאני חייב לראות. גורם עניין: מקרים, דמויות, מסתורין, שנינות. תשקיף: גם הם יודעים לעשות קליפהאנגר טוב.
Prison Break: (מתח, פעולה) עונה רביעית של סדרה שהייתה אמורה להיות חצי עונה במקור? אי אפשר להגיד שהם שמרו על רף האיכות. העונה הראשונה הייתה טובה, השנייה בסדר, השלישית כבר הדרדרה והרביעית כבר נראתה כמו אמרגדון לעניים. כן, צפיתי בזה עד הסוף כי אני לא אוהב להפסיק באמצע והם כן יודעים איך לסגור פרק כך שתרצה לראות את הבא. קשה, אם ככה, להמליץ על הסדרה הזאת. זה דיי כמו הסאגה של אנדר. השניים הראשונים הכי טובים. אם ממש אהבתם ואתם חייבים את השאר, לא אגיד לכם לא. אבל אם רק חשבתם שהם בסדר או טובים אבל לא יותר מדי אז דלגו על השאר. גורם עניין: מתח, דמויות (בעיקר אלכס, אלכס הוא גאוני). תשקיף: עם סוף כמו זה, אין מצב שהסדרה חוזרת וכנראה שטוב שכך.
The Mentalist (בילוש) לא מדובר באחת מהסדרות הגאוניות אבל היא בהחלט משעשעת. הבלש המעניין פה הוא פטריק ג’יין, אשליין וקורא מוחות לשעבר, שהצטרף לסוכנות החקירות של קליפורניה כדי למצוא את מי שרצח את אישתו וביתו. הוא פותר תעלומות על ידי כך שהוא קורא סימנים קטנים, פועל בשיטות מאוד לא קונבציונליות, הולך רחוק יותר ובעיקר עובד על אנשים. לא משקיעים פה יתר על המידה במקצועניות אך מדובר בסדרה מאוד משעשעת וקלילה, יחסית לאנשים שחוקרים מקרי רצח. גורם עניין: מקוריות, שעשוע. תשקיף: עדיין לא תפסו את הרוצח, נכון? אז אני ממשיך.
Criminal Minds: (בילוש) גם לסדרה הזאת יש את השטיק שלה. הבלשים פה הם ה-BAU, היחידה לניתוח התנהגותי, הפרופיילרים של ה-FBI. וזאת השיטה שלהם. כמובן, אף סדרת בילוש לא מראה הכל ותמיד מתרכזים בגורם המסוים אבל בשביל זה יש הרבה מהן. פה, המקרים נפתרים על ידי ניתוח התנהגות והבנת הפושע. הסדרה דיי אפלה ויש יחסית מעט פיתוח דמויות אבל היא כל כך מעניינת בעיקר כי היא כל כך פסיכוטית בגלל כל המקרים בהם הם מתעסקים. והם גם מתעסקים בעובדה שהם מתעסקים בזה. סך הכל, סדרה דיי יחודית ומעניינת ואם אהבתם את איך שהחוקרים עבדו ב-Mindhunters תאהבו גם את זה. גורם עניין: פסיכופטים והעבודה איתם. תשקיף: כל עוד הם ממשיכים ברמה הזאת, אני ממשיך. וגם הם יודעים לעשות קליפהאנגר.
Castle: (בילוש) קיוויתי שסדרה עם ניית’ן פיליון תהיה טובה אבל הוא לא חותמת של איכות. הסדרה לא משעממת אבל היא לא יוצאת דופן במיוחד והתוספת של סופר רב-מכר של מותחני בילוש לצוות איננה תבלין מספק. המקרים שלהם לא נורא מעניינים והסדרה עצמה דיי צפויה. לא מדובר במשהו רע, פשוט לא מספיק טוב, במיוחד כשיש לוח זמנים לחוץ. גורם עניין: שנינות, מוזרות. תשקיף: אלא אם כן יראו לי משהו מדהים על ההתחלה של העונה הבאה, אני כנראה מפסיק.
Krod Mandoon: (פנטזיה, פארודיה) לבריטים כנראה היה חסר קצת פנטזיה בזמן האחרון אבל לפחות הם יודעים איך לסגור סיפור ולא למשוך אותו עד שהוא מסטיק. זאת הסדרה שאמורה לרדת על כל סדרות הפנטזיה הגנריות הזולות שיוצאות כל שני וחמישי ולמען האמת, הם עשו את זה דיי טוב. שוב יש שלטון אופל על הארץ וגיבור אחד עם קבוצת שותפים צריכים לנצח אותו. רק הפעם הם יורדים על כל מה שעד עכשיו לקחו ברצינות. לא ציפיתי ליותר מדי אז דיי נהניתי. הסדרה משעשעת ברובה, מצחיקה לפרקים, ועדיין שומרת על עקביות לאורכה. הסיפור גם בנוי מספיק טוב כך שיש חוט מקשר בין כל המאורעות ולא מדובר רק בבדיחה אחר בדיחה אחר בדיחה. סך הכל, אם כבר רואים סדרת פנטזיה מטופשת, עדיף זה על משהו כמו Legend of the Seeker. גורם עניין: הומור בריטי. תשקיף: עם סדרות כמו אלו, קשה לדעת אם יהיה המשך. הבריטים, הרי, יודעים לספר סיפור ולסיים אותו בניגוד לאמריקנים. אבל אם הם ימשיכו סביר להניח שגם אני.
Lost: (מסתורין) מה יש להגיד על ‘אבודים’ שעוד לא אמרו? שהם משכו את זה יותר מדי, ששמו דברים מוזרים ככה סתם בשביל הכיף, שהוסיפו דמויות על גבי דמויות בלי לתת לכל אחד מקום וזמן, או שאולי הפרק הכי טוב היה על הזוג שהלך לאיבוד ביער ובסוף נקבר בחיים? בכל מקרה, זאת העונה הראשונה שהם עשו באמת בכיוון לסגור משהו. בגלל שבזמן הקודמת אמרו להם שהזמן שלהם הולך להיגמר ורוצים לסגור כבר את הסדרה. אז פה עוד רואים סימנים של ניסיון לסיים את הסיפור והנרטיב כבר לוקח כיוון ברור. אבל עדיין נראה כאילו הם באמת מתכוונים למשוך את הסוף הזה כמה שאפשר לכיוון העונה השלישית שנתנו להם. לא לבעלי לב חלש. גורם עניין: דמויות, WTF. תשקיף: ממשיך, אם רק מסקרנות חולנית.

מעט ספוילרים לעונה האחרונה של ‘אבודים’ למי שלא ראה – רשימת הדברים שלדעתי עוד לא סגורים:
– מי זה ג’ייקוב, ממתי הוא באי ולמה הוא לא מזדקן? (וגם מה הקטע עם החבר שלו?)
– מי זה ריצ’ארד “ריקארדוס” אלפרט, ממתי הוא באי ולמה הוא לא מזדקן?
– מה היא מפלצת העשן?
– ואם היא בעד ג’ון לוק וריצ’ארד נגד ג’ון לוק אז מי מנהל את העסק בכלל?
– ואיך לוק גם מת וגם חי באותו הזמן?
– “כיס של אנרגיה אלקטרומגנטית”? WTF?
– איך ה-Black Rock נתקעה איפה שהיא נתקעה והאם זאת הספינה שג’ייקוב ראה?
– מה קרה לפסל? (רק שלא יגידו שבגלל שזה הפסל של אנוביס אז האי הוא עולם המתים)
– ממתי “האחרים” נמצאים באי ומאיפה הם הגיעו?
– איך דארמה מצאו את האי מלכתחילה?
– מה היה הניסוי המקורי בתחנת הברבור?
– איך נשאר על מה לבנות אחרי שדוחפים לפיר פצצת מימן?
– ולמה המספר הסידורי של הדלת כל כך מקולל?
– איפה מסתדרים היכולת של מיילס לדבר עם גופות והוגו שרואה אנשים מתים בעולם הזה?
– איך הם הגיעו מ”מסע בזמן, כן בטח” למכונה שמשגרת דברים?
– למה לכל הרוחות יש גלגל מתחתיה? ומה יש מאחוריו?
– למה דווקא טוניסיה?


Posted in Reviews by with 2 comments.

Comments

  • אלודאה says:

    לדבי אבודים, התשובה לכל השאלות היא “למה לא?” וגם – “because they can”
    ולגבי prison break – אני מבינה שלא ראית את הסרט….

  • Eran says:

    ראיתי את The Final Break אבל אחרי שכתבתי את הביקורת.