Power (Im)Balance

זה גם משהו שראיתי לאחרונה, בעיקר באתרי מכירות: צמיד הפלא Power Balance! צמיד הפלא ישפר את הכוח, היציבות והגמישות שלכם, יעלה את ממוצע הציונים שלכם ויאפשר לכם לנגן בצורה מושלמת על כלי שתרצו.

איך זה עובד? המדבקות ההולוגרפיות על גבי הצמיד משתלבות בשדה האנרגיה של הגוף שלכם והתדירות החיובית המוטבעת בהן מחזירות את זרימת האנרגיה שלכם למצבה הטבעי, מצב טבעי שעורער על ידי גלי רדיו, שידורי טלוויזיה וקרינה סלולרית.
למען האמת, המצב הטבעי מעורער יותר על ידי שני גולשים מקליפורניה שחושבים שנסיון באלקטרוניקה זה מספיק כדי למכור אמונות כאלו וכל העסק הזה הוא שוב חזרה לטיפול בקריסטלים ואנרגיות חיוביות.

איך זה עובד באמת? אמונה, חשיבה חיובית, קצת אפקט פלסבו והרצון לרצות את מי שנתן לך את הצמיד. הבדיקות שהם בדרך כלל עושים כוללות לחיצה על ידיים מורמות בזמן שעומדים על רגל אחת, לחיצה כלפי מטה על ידיים בצד הגוף וסיבוב המותניים. מה שהם מראים בדרך כלל הוא מישהו שעושה את המבחנים האלו ואז שמים עליו את הצמיד והוא מצליח הרבה יותר. הם לא יראו לך את אותו מישהו עושה את המבחנים האלו כמה פעמים, עם צמיד אחר עם משהו אחר ואז עם ה-Power Balance ומשווים את התוצאות. הם לא יעשו את זה כי זה לא יראה את התוצאות שהם רוצים.

אי אפשר למצוא שום ביקורת מדעית על הנושא הזה אל רק עדויות אישיות. הכי קרוב שהצלחתי למצוא היה מדען ספורט שאמר (לא במילים אלו), “אולי יש בזה משהו אבל כנראה שזה רק אפקט פלסבו וחשיבה חיובית. צריך לעשות מחקר רציני אבל כרגע אין מספיק בשביל לבנות טיעון מדעי לטובה”.
אני לא אטרח לקשר לכל המאמרים, הביקורות והעדויות שמצאתי. יש יותר מדי רשומות וכתבות לקרוא ואפילו יותר מדי חיפושים שאפשר להריץ (רק תנסו power balance hoax, power balance review ותרגישו חופשי גם לבדוק את iRenew).
אני רק אוסיף קישור אחד: לאתר האוסטרלי של Power Balance. באוסטרליה נכנסו בהם חזק על כך שהם מפרסמים טענות רפואיות בלי שום הוכחות ואסור להם לעשות את זה. ובאיטליה נכנסים בהם גם.

השאלה הכי חשובה שצריך לשאול, כשנתקלים בדבר כזה, היא: אם בספרות המדעית מדווחים על כל פיפס קטן שמתגלה במחקר, על כל טכנולוגיה שעכשיו בחיתולים אבל עלולה להיות רבע שימושית בעוד 15 שנים, אם מדווחים כמעט מיד על דברים כמו “קפה טוב לבריאות הלב” או “אוננות עוזרת לתסמונת רגל חסרת מנוח“, איך זה שהדבר הזה, שקיים בשוק כבר כמעט ארבע שנים וטוען לשיפור גופני רציני, לא התפרסם בשום מגזין מדעי כלשהו?


Posted in Less Interesting News, Weird by with comments disabled.