On the Use of Qualifiers

אני ושני שותפיי למשרד החלטנו, בצורה מעניינת ומשעשעת, לחזור ולדבר כמו בני אדם – ישיר ולעניין, בלי לרכך, לבקש תשומת לב או להתנצל.

למה אני מתכוון? למה אני מתכוון ב-Qualifiers?

כיום, בשיחה יום-יומית ואפילו בהתכתבות דרך האינטרנט, אנשים משתמשים בהמון מילים לא נחוצות, מילים שכוונתן רחוקה מאוד ממשמעותן המקורית והן משמשות בעיקר כדי למשוך את השיחה לכיוון הדובר, סתם לתפוס מקום ולשמש כריפוד לשטף הדיבור או כסוג של מטבע לשון שאנשים פשוט חושבים שצריך להיות שם, לא משנה מה.

למשל, המילה ‘בקיצור’ (או באנגלית Basically). מטרתה המקורית היא להסביר כי הדברים הבאים הולכים להיות תמצות או הפשטה של הנושא אבל כיום מגיעות רק כדי למשוך תשומת לב חזרה ולרוב יגררו אחריהן שטף הסברים שאיננו קצר או בסיסי.

שילובים כגון “העניין/הרעיון/השאלה היא” שסתם מאריכות את המשפט בלי להוסיף לו תוכן כשהשאלה יכולה להישאל ישירות או הרעיון יכול להיות מוסבר.

המילים ‘היי’, ‘שלום’, ‘טוב’, ‘אז’ וכו’… שאולי עוד איך שהוא שימושיות בדיבור פנים אל פנים כדי למקד את תשומת הלב ולהתחיל שיחה הינן חסרות משמעות לחלוטין בכתיבה ובשיחה דרך האינטרנט. בעוד בימים עברו היה צריך לזהות בשם את הפרצוף הנמצא מולך או את הקול בצד השני של קו הטלפון וזה עוד נחוץ במקרים מסוימים (כגון פגישה בין שני אנשים שאינם מכירים אחד את השני), המנהג הזה מיותר לחלוטין כאשר מדיום התקשורת הינו שיחת טקסט או דרך דואר אלקטרוני או לוחות הודעות באינטרנט. שם הינך מזוהה על ידי שם משתמש מוכר או איש קשר ידוע המופיע בראש הודעה או פתיל ומיד מזהה אותך.

אז התחלנו לעקוב אחרי השימוש שלנו במילים מסוג אלו במטרה לגרום לקצת בושה אצל הדובר בצורה רגועה, משוחררת וקומית. כך אנו מעלים את המודעות העצמית לנושא ומקפידים כבר לתקן את עצמנו. אם נמשיך ככה, ואולי אם נגרום לאחרים להצטרף, נוכל להחזיר משמעות למילים שכבר איבדו אותה כמו גם לחזור ולדבר, במיוחד לחזור ולנסח משפטים, בצורה מחושבת יותר ופחות נבובה.

מי מעוניין להצטרף?


Posted in Practice, Thinking Out Loud by with 2 comments.

Comments