מדענים יותר מוסריים

מחקר חדש שהתפרסם במגזין המקוון PLOS One טוען כי אנשים העוסקים במקצועות מדעיים, ואנשים שמתעסקים יותר במדע, מפתחים עמדות מוסריות מתקדמות וגבוהות יותר. אותי זה מאוד מסקרן כי, שוב, אחד הטיעונים של המחב”תים והדתיים המיליטנטים הוא שלאדם הדתי יש מקור רוחני ומוסרי בתור התורה והדיברות, מילתו של אלוהים חיים, שמדריכה אותו איך צריכים להתנהג ולחילוני אין כלום. החילוני הוא ברברי שבלי החוקים הגבוהים יותר הנורשים מהתורה פשוט ירצח ויבזוז בלי מחשבה. אז אלו שטויות. והנה המחקר שמגבה את זה. המחקר מתאר ארבע ניסויים שונים ומעניינים כל אחד בעצמו.

1) לקחו סטודנטים, נתנו להם לקרוא סיפור על אונס ונתנו להם לשפוט את הצדק במעשיו של האנס. לאחר מכן גם שאלו אותם “כמה הם מאמינים במדע?” לאחר סיכום התוצאות גילו כי לא היה קשר בין הדתיות או העדתיות של הסטודנטים אבל העוסקים במדעים (כימיה, פיזיקה, ביולוגיה ופסיכולוגיה) גינו יותר את מעשיו של האנס כמו גם אלו שדירגו את אמונתם במדע כגבוהה יותר.

2) נתנו לסטודנטים חמש מילים ואמרו להם לזרוק אחת ולהרכיב משפט הגיוני. לחלק מהסטודנטים נתנו אוסף מילים נטרליות ולחלק נתנו מילים מדעיות כמו “הגיוני”, “היפותזה”, “מעבדה”, “מדענים” ו”תאוריה. לאחר סיכום התוצאות גילו כי אלו שקיבלו את המילים המדעיות יותר גינו יותר את מעשיו של האנס.

3) קבוצה אחרת שעברה את אותה הכנה נשאלה מה הסיכוי שישתתפו בפעולות מסוימות מחוץ לתחום הלימודים. אלו שקיבלו את המילים המדעיות הביאו נכונות גבוהה יותר לתרום דם, להתנדב או לתרום לצדקה.

4) קבוצה נוספת שעברה את אותה הכנה שיחקה את משחק הדיקטטור הכלכלי שבו הם מקבלים כמות כסף מסוימת וצריכים להחליט כמה הם מחלקים לעצמם וכמה לצדקה. אלו שנחשפו למושגים המדעיים הביעו נכונות גבוהה יותר לתרום את הכסף מאשר לשמור לעצמם.

המחשבה היא כי למרות שהמדע אמור להיות קר וחסר רגשות, הוא גורם לנו לחשוב במונחים של הגיון כללי וכשאנחנו מפעילים את אותו הגיון על שאלות מוסריות, אנחנו נוטים לחשוב בצורה שתיטיב עם כולם ותביא לשיפור הממוצע הטוב ביותר. המחקרים מראים על כך שאפילו לחשוב על מדע מביא לשינויים פסיכולוגים משמעותיים.


Posted in High-Tech, Humanity, Less Interesting News, Thinking Out Loud by with 1 comment.

Comments

  • Nihau says:

    science is based on people reporting results truthfully, and criticizing each other honestly… its one of the rare honour systems left in the world. and its based on apprenticeship too.
    read about it some more, its interesting :)