טכנולוגיה – מה זה באמת אומר

אני לא מאלו שחייבים לסכם את השנה כל הזמן. אני לא עושה שאלונים קלישאיים. אני עושה רק סיכום שנה אחד (יגיע עוד כמה ימים, עוד לא סיימתי להוריד את כל התמונות). אבל היו הרבה התקדמויות טכנולוגיות מעניינות השנה ובניגוד למה שאולי יגרמו לכם לחשוב, לא כולם היו במוצרי צריכה אלקטרוניים ואולי לגוגל יש חלק ברשימה הזאת, אבל לאפל ולסמסונג אין הרבה. אני מקשיב ל-TWiT וקורה בשקדנות על טלפונים ומחשבים חדשים. אבל בשביל סיכום טכנולוגיה אמיתי, אני פונה ל-New Scientist.

ינואר

חוקרי השפעת שיצרו גרסאות מדבקות הרבה יותר של שפעת עופות החליטו לעצור כל התקדמות במחקר עד שייסגר הדיון המוסרי על המחקר הזה.

בתגובה לשתי הצעות חוק בארצות הברית, הצעות חוק שאיימו לצנזר את האינטרנט, עשרות ומאות אתרים גדולים (כולל וויקיפדיה) החשיכו את דפיהם במחאה.

מדפסות תלת ממדיות תופסות תאוצה כמוצר ביתי רב שימושי ו-The Pirate Bay, אחד מאתרי ההורדות הגדולים בעולם, פותח קטגוריית עצמים תלת ממדים בה כל אחד יכול למצוא ולשתף מודלים להדפסה עצמית.

פברואר

התגלו תאי גזע בשחלות אנושיות, מה שמרמז על כך שביציות חדשות נוצרות במשך כל חייה של אישה. עובדה זאת יכולה לסייע בשיטות חדשות של הפרייה חוץ גופית.

פריצות דרך בגפיים מלאכותיות יאפשרו לנו בעתיד לשלב שתלים קיברנטיים ישירות עם המערכת העצבית שלנו, מה שיאפשר לאנשים קטועים לקבל חזרה שליטה מוטורית עדינה ותחושות מגע ביד או רגל שכבר לא קיימת.

אפריל

ביולוגים סינטתיים גילו כי קיימות שש מולקולות אחרות, חוץ מדנ”א, המסוגלות לאחסן ולהעביר מידע גנטי.

גוגל חושפת לראשונה את ‘פרויקט זכוכית’, משקפיים מתוחכמות המציגות מידע אל תוך שדה הראיה ומאפשרות שימושיות כמו של טלפונים חכמים רק על ידי תנועות עיניים.

במעבדה ב-MIT מצליחים ליצור חומר כל כך הידרופובי שכשמצפים איתו כל חומר אז הוא ישאר יבש ונקי מנוזלים ושומנים, מה שיאפשר ליצור בגדים שלא נרטבים או מתלכלכים ובקבוקי קטשופ שלא משאירים אף טיפה בפנים.

מאי

ג’יימס קמרון מצטרף למועדון פרטי הכולל כעת רק שני אנשים (כי אחד מהם כבר מת) ויורד לתחתית תהום מאריאנה, המקום הנמוך ביותר באוקיינוס, בפעם הראשונה מזה 50 שנה. המידע שאסף עדיין מנותח.

יוני

וירוס ה-StuxNet, זה שזרע הרס במתקנים הגרעיניים של אירן, מתפרסם כנשק דיגיטלי שנוצר על ידי ממשל בוש בארצות הברית ואושר לשיגור על ידי אובאמה.

יולי

50 שנה לאחר הכרזתו התיאורטית, מדעני ה-LHC, מאיץ החלקיקים בג’נבה, הודיעו על אות 5 סיגמה (וודאות סטטיסטית שלפני לא מפרסמים תגליות) לקיומו של חלקיק ההיגס-בוסון, החלקיק שנותן לכל שאר החלקיקים מסה.

אוגוסט

באחד הרגעים המרגשים של השנה, ואחד המרגשים ביותר בהיסטוריה של חקר החלל בפרט ושל הרובוטיקה בכלל, מעבדת המחקר הניידת של מאדים, הרובר הידוע בשם Curiosity, נחת על מאדים באחד ממבצעי הנחיתה המסובכים ביותר בהיסטוריה. ויותר מ-3 מיליון אנשים צפו בשידור החי באינטרנט.

בין שאר ההתקדמויות בטכנולוגיית רובוטיקה עצמאית (רובוטים שיכולים לתמרן במקומות בהם אדם יתקשה, רובוטים שמסוגלים לעבוד בקבוצה אוטונומית ולבנות מבנים, …), בסין הדגימו אדם השולט ברובוט מרחף בעזרת מוחו בלבד.

אוקטובר

הוריקן סנדי פוגעת בחוף המזרחי של ארצות הברית, מציפה את המקומות הנמוכים וגורמת נזק שלא ישוער לאחד המקומות הצפופים ביותר בעולם. למרות זאת, האירוע מספק חלון אל יכולות המדיה החדשה והתקשורת החברתית כאשר מאות ואלפי תמונות והודעות קטנות הציפו את האינטרנט, מספקות מידע בדיוק וזריזות שלא היה אפשר לשער.

פליקס באומגטנר, במבצע פרטי, שובר את שיא הגובה לצניחה חופשית בקופצו מבלון בגובה של 39 קילומטרים. יותר מ-8 מיליון איש צפו בשידור החי ב-YouTube.

נובמבר

מסע הבחירות הארבע-שנתי של ארצות הברית יצא מגידרו עם הודעות טלפוניות, פניות אישיות ברשתות חברתיות ואחד ממבצעי ה’גרום לאנשים להצביע’ הגדולים בהיסטוריית המדינה. ובנוסף לזה, בפעם הראשונה, תוצאות הבחירות נחזו כמעט שנה מראש, בדיוק מרשים, על ידי סטטיסטיקה.

מכוניות עצמאיות, של גוגל, וולבו, ב.מ.וו ואחרים, מתקרבות כל כך למציאות ששלוש מדינות בארצות הברית כבר הוציאו חוקים לחודיים בשבילם וחלקן גם צפויות לשנת 2015.

דצמבר

Curiosity מבצע את ניתוח האדמה הראשון שלו ומגלה תרכובות פחמן על מאדים.

ה-LS3, הסוס הרובוטי מבוסטון, יוצא לראשונה מהמעבדה למבדקי שטח. בקרוב, חיילים, מטיילים או כל אחד אחר לא יצטרכו לסחוב קילוגרמים רבים של מסע אלא יוכלו לתת לרובוט שלהם לסחוב אותו.

ורק לפני כמה ימים קראתי על כך שהצליחו לייצר מדבקות סולאריות. זאת אומרת, תאים פוטו-וולטאיים שאפשר פשוט לקלף ולהדביק איפה שרק רוצים. והיעילות שלהם לא נופלת מפאנלים רגילים והייצור שלהם לא יקר בהרבה.

אז יש הרבה יותר התפתחויות טכנולוגיות מעניינות חוץ ממחשבי לוח חדשים.


Posted in High-Tech, Less Interesting News by with 2 comments.

Comments

  • Nihau says:

    This is a much much better post than the usual one people put up at new year dates.
    I LIKE!
    :)

  • Eran says:

    And apparently, they have more. But I feel half dead right now so I’m just going to link it.