סיבות לא לחבב את אפל #365…

קראתי רשומה ב’חורים ברשת’ על ה-iPad2 שגם מנתחת קצת את מה שאפל עושים עם המוצרים שלהם.

אני נאלץ להסכים לחלוטין שמה שאפל עושים, וזה גם מה שהרבה אנשים חשבו כשרק יצא ה-iPad הראשון, הוא למנוע רכיבים ואפשרויות שקיימות במכשירים בזמן הפיתוח רק כדי להוסיף אותם למכשיר ההמשך ולדרוש עבורו עוד כסף. אני נאלץ גם להסכים שאפל יודעת טוב מאוד איך לשווק אבל במקרה הזה אני חייב להשוות אותם לחברות היותר מרשעות שבונות משחקים לשוק החברתי. מדובר בחברות שכביכול מוצאות פרצות במרקם הפסיכולוגי של הלקוחות שלהם, של הציבור בכלל, ומנצלות את זה לטובת עצמם. במקום לתת ללקוח את החווייה הכי טובה שהן יכולות, הן מנצלות את תבניות ההתנהגות הצפויות בשביל להרוויח יותר כסף או לבנות מעריצים שזה פחות או יותר אותו הדבר.

דיברתי על זה עם ידיד שלי שמחזיק iPad וביחד הגענו למסקנה הידידותית שאנשים שמחזיקים אנדרואיד (ואני מרחיב את זה למחשב באופן כללי) הם אנשים שרוצים את האפשרות להגדיר כל דבר ולשנות מה שהם רוצים ואנשים שמחזיקים מוצרים של אפל (ואני ארחיב את זה לקונסולות) הם אנשים שרוצים בכוונה למנוע מעצמם את ה’סיבוך’ הזה. מה שהוא אמר זה שהוא קנה iPad כי הוא רוצה מכשיר שפשוט יעשה. הוא בכוונה רצה למנוע מעצמו את היכולת איך שהוא לפגוע במכשיר הנייד שלו. ובשביל זה הוא היה מוכן, בידיעה מראש, לוותר על כמה דברים כמו חיבוריות סלולרית או שוק פתוח.

אני לא חושב שאנשים שבוחרים באפל הם אנשים טיפשים ואני לא חושב שזה שאני רוצה אנדרואיד ומכשירים פתוחים שנותנים לי לשחק עם כל אפשרות עושה אותי חכם יותר מאחרים. אבל אני כן חושב שמי שבוחר אפל כן בוחר להגביל את עצמו וכן בוחר להיות סוג של מוגבל מבחירה. יהיו סיבותיו באשר הן, לגיטימיות או לא. אני עדיין חושב שאפל מנצלת את הרגשת ה-“Ooh Shiny!” של הלקוחות כדי למכור להם מוצרים פחות טובים ביותר כסף.

ואתם יכולים גם לעיין (גם אני לא ממש קראתי את הכל) ברשומה הזאת על מכירת מקים ולהקשיב לבן אדם הזה שמתלונן, בצדק לטעמי, על מחירים של מחשבים של אפל היום שעולים פי 2 ממחשבים מקבילים ונותנים לרוב ביצועים פחות טובים. והוא גם מדגים למה זה מצב דפוק כאשר הוא בונה מחשב שהוא פלטפורמת משחקים כמעט הכי טובה שצריך היום ב-983$ בלבד כולל הכל.

בקיצור, אני חושב שהסיבה העיקרית שאני לא מחבב אפל ואני חושב שלא צריך לחבב את אפל באופן כללי היא כי הם מעליבים את האינטליגנציה שלנו שוב ושוב. אולי אנחנו לא טיפשים, אולי גם כל מי שקונה מוצרים של אפל בכלל לא טיפש. אבל זה לא אומר שאפל לא מזלזלים לנו באינטליגנציה. ואולי יש אנשים שלא שמים לב לזה אבל האנשים שאני מכיר מבינים את זה ומוכנים לקבל את זה. אולי בשביל הנוחות והקלות, אולי בכוונה בשביל להגביל את עצמם, אולי רק בשביל להיות מגניב כאשר אפל מגדירים מה זה מגניב.

אבל אני לא מוכן לקבל את זה. אחד העקרונות שלי, שאולי לפעמים פועל נגדי אבל זה אחד שאני לא מוכן לוותר עליו, הוא שאני מתחיל מלהתייחס לכל אחד כאילו הוא חכם כמוני אם לא יותר. אני מתחיל מלכבד את האינטלגנציה של מי שעומד מולי ואני מתקן את הציפיות בהתאם למה שמשתנה. אני גם רוצה שהדברים שאני מתעסק איתם יכבדו את האינטלגנציה שלי בין אם אלו המכשירים בהם אני משתמש ובין אם אלו הספרים שאני קורא. ואין לי בעיה לראות סרט מטופש או לצפות בסדרה מפגרת מדי פעם כי לפעמים זה מה שאני רוצה. אבל זה לא יחס שאני מוכן לסבול על בסיס יומי.


Posted in Humanity, IT, Less Interesting News, Philosophy, Thinking Out Loud by with comments disabled.